ရုိးရုိး ဂီတာ
ဂစ္တာ (guiter) သည္ ဂီတ တူရိယာ တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကပင္ ပံုစံ မ်ဳိးစံု ျဖင့္ တည္ရွိခဲ့သည္။ မ်ားေသာ အားျဖင့္ ဂီတာ သည္ ႀကိဳးေျခာက္ေခ်ာင္း ပါတတ္ၿပီ
သမိုင္းေၾကာင္း
ယေန ့ ဂစ္တာေတြရဲ ့ေခတ္စားမွူ့ သက္တမ္းဟာ တိုေတာင္းေသးတယ္လို့ ယူဆနိုင္ေပမဲ့ နွစ္ေပါင္းေထာင္ နဲ့ ခ်ီတဲ့ ရွည္လ်ားေသာ သမိုင္းေၾကာင္းကို ပိုင္ဆိုင္ထားပါတယ္။ အာရွမိုင္းနား လို ့ေခၚတဲ့ ေဒသမွာ ဘီစီ ၁၀၀၀ ခန့္ နဲ ့ အီဂ်စ္ မွာ ေအဒီ ၆၀၀ ခန့္ေလာက္က ဂစ္တာ နဲ ့နီးစပ္ေသာ ရုပ္ၾကြင္းေတြကုိ ေတြ ့ရိွခဲ့ပါ တယ္။
သမိုင္း အေထာက္အထားေတြ အရ ဂစ္တာ ရဲ ့ အေစာဆံုးတူရိယာ ဟာ အာရပ္နိုင္ငံေတြ ကေန စတင္ ဆင္း သက္ေပါက္ဖြား ခဲ့ျပီ
ေအဒီ ၇၁၁ မွာ မူး၀ါး ( MOOR ) လို ့ေခၚတဲ ့ လူမ်ိဳးစုေတြဟာ အာဆီးရီးယန္း၊ ပါရွန္း နဲ ့ ဟီးဘရူးနိုင္ငံေတြကို က်ဴးေက်ာ္ ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ၾကျပီးေတာ့ ဂစ္တာျဖစ္လာမယ့္ တူရိယာလို ့ မွန္းဆရမယ့္ ရက္ဘတ္ ( REBEC ) တူရိယာ အပါအ၀င္ ၾကိဳးတပ္ တူရိယာ အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ စပိန္နိုင္ငံကုိ ယူေဆာင္သြားၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီ တူရိယာဟာ ယေန့ေခတ္ ကြ်န္ေတာ္တို့ျမင္ေတြ ့ေနရတဲ ့ ဂစ္တာ ပံုစံနဲ ့ လံုး၀ မတူေသးဘဲ အရြယ္အစား ေသးငယ္ျပီး တေယာ နဲ့ ပိုတူပါတယ္။
ဂစ္တာ ရဲ့ ပံုသဏၭာန္ နွင့္ ဖြဲ႕စည္း ျပဳလုပ္ထားပံုဟာ တီးခတ္တဲ့ အခါ လြယ္ကူေစဖို ့ နွင့္ ေခတ္မွီေစဖို ့ တို ့အတြက္ ကိုယ္ၾကိဳက္သလို လုပ္ၾကတဲ ့အတြက္ သူရဲ ့ခိုင္မာတဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းဟာ ေ၀၀ါး ေမွးမွိန္ ခဲ့ရပါ တယ္။ ၁၂ ရာစုမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ကရူးဆိတ္ စစ္ပြဲေတြ ကေန ခုေခတ္ ဂစ္တာ နဲ ့ နဲနဲ ပါးပါး တူတဲ့ ၾကိဳးတပ္တူရိယာ တစ္ခုဟာ ဥေရာပ တစ္လႊားမွာ ျပန္နံွ့သြားခဲ့ပါတယ္။
အဲ့ဒီ တူရိယာဟာ နွစ္ပင္စီ ပူးထားတဲ့ ၾကိဳး ၄ စံု၊ စုစုေပါင္းၾကိဳး ၈ ေခ်ာင္း တပ္တဲ့ တူရိယာျဖစ္ျပီး ဂစ္တန္ ( GITTERN ) လို ့ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ေစာင္းသမား ခရီးသြားေတြ၊ ကဗ်ာဆရာ ခရီးသြားေတြ၊ အဆိုေတာ္ ခရီး သြားေတြဟာ အဲ့ဒီ တူရိယာနဲ့ တြဲျပီး သူတို့ရဲ့ ခံစား ဖြဲ႔သီဆိုမွူ့ေတြကို အလယ္ေခတ္ (AD 600-1450) တစ္ေလွ်ာက္လံုး သီဆို တီးမွူတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဂစ္တာ ရဲ့ တိက် ခိုင္မာတဲ့ သမိုင္းေၾကာင္း ကုိေတာ့ ၁၃ ရာစု စပိန္နိုင္ငံက မူး၀ါး လူမ်ိဳးေတြရဲ့ သီဆိုေဖ်ာ္ေျဖပြဲေတြကေန စတင္ လာခဲ့ပါတယ္။ နွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ေလာက္ ၾကာသြားျပီးတဲ့ေနာက္ ၁၆ ရာစု စပိန္ နိုင္ငံမွာ တီးခတ္ တဲ့ ပံုစံသစ္၊ ဟန္သစ္ေတြ အျပိဳင္အဆိုင္ တိုးတက္လာျပီး
အဲ့ဒါေတြ ကေတာ့ ......
၁ ။ ၾကိဳး ၆ စံု ၊ စုစုေပါင္း ၁၂ ၾကိဳးတပ္ ဗီဟူလာ ( VIHVELA ) အဲ့ဒီ တူရိယာနဲ့ တြဲဖက္တီးခတ္ဖို ့ သေကၤတ ဇယားနဲ့ေရးတဲ့ နွစ္ေယာက္တဲြ တီးလံုး၊ သီခ်င္း၊ အကသီခ်င္းေတြ အပါအ၀င္ စုစုေပါင္း စာအုပ္ ၇ အုပ္ထုတ္ေ၀ ခဲ့ပါတယ္။
၂။ ၾကိဳး ၅ စံု၊ စုစုေပါင္း ၁၀ ၾကိဳးတပ္ ဂစ္တာ ရာအက္စပါနုိလာ ( GUITRRA
၃။ ၾကိဳး ၄ စံု၊ စုစုေပါင္း ၾကိဳး ၈ ေခ်ာင္းတပ္ ဂစ္တာရာ ( GUITARRA ) တို ့ျဖစ္ပါတယ္။
တိုးတက္ က်ယ္ျပန္႔လာမႈ
၁၈ ရာစု မွာေတာ့ ေျပာင္ေျမာက္ ထူးခြ်န္တဲ့ ဂစ္တာ ပညာရွင္ေတြ ေပၚထြန္း လာခဲ့ၾကပါျပီ ။ ဂီတ ပညာရွင္ ၾကီး ပါဂါ နီနီ (NICCOLO PAGANINI 1788-1840) ဟာ တေယာ သာမက ဂစ္တာ ကိုလည္း ကြ်မ္းက်င္တတ္ေျမာက္တဲ့ ပါရမီရွင္ တစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
သံစံု တီး၀ိုင္းၾကီးေတြရဲ့ ဂီတေခါင္းေဆာင္ေတြျဖစ္ၾကတဲ့
၁၉ ရာစု အေစာပိုင္းမွာ စပိန္နိုင္ငံသား ဖာနန္ဒိုေဆာ (FERNANDO-SOR 1778-1839) ဟာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အတိုင္းအတာ အထိ ေက်ာ္ၾကားေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ ဂစ္တာ ပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့ျပီး သူနဲ့ ေခတ္ျပိဳင္ေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ ဒီယြန္ဆီယိုအာေကြဒို (DIONISIO AQUADO)၊ မဲတီအိုကာကက္ဆီ(MATTEOCARCASSI)၊ ဖာဒီနန္ကာရူလီ (FERDINAND CARULLI)၊ မူရိုဂ်ဴလီယန္နီ (MAURO GIULIANI) တို့ဟာလည္း နာမည္ေက်ာ္ ဂစ္တာပညာရွင္ၾကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဖာနန္ဒိုေဆာ နဲ့ သူ၏ ေခတ္ျပိဳင္ေတြဟာ သင္တန္းေက်ာင္းေတြ ဖြင့္လွစ္ ပို့ခ်ျခင္း ၊ ဂီတပဲြေတြ တင္ဆက္ျခင္း စတဲ့ ၾကိဳးပမ္းမွူေတြနဲ့ ဂစ္တာ ပညာကို ျပန့္ပြားဖို ့ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ပိုင္း ဖရန္စစ္
စကိုတားရက္ဂါ (FRANCISCO TARREGA 1852-1909) ဟာ အထူးခြ်န္ဆံုး ဂစ္တာသမားလို႔သတ္မွတ္ခံခဲ့ရ ျပီး မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဂႏၲ၀င္ ဂစ္တာသမား ေတြကို ဦးေဆာင္ခဲ့သူ တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။
ဖာနန္ဒိုေဆာ နဲ့ သူ၏ ေခတ္ျပိဳင္ေတြဟာ သင္တန္းေက်ာင္းေတြ ဖြင့္လွစ္ ပို့ခ်ျခင္း ၊ ဂီတပဲြေတြ တင္ဆက္ျခင္း စတဲ့ ၾကိဳးပမ္းမွူေတြနဲ့ ဂစ္တာ ပညာကို ျပန့္ပြားဖို ့ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ပိုင္း ဖရန္စစ္
စကိုတားရက္ဂါ (FRANCISCO TARREGA 1852-1909) ဟာ အထူးခြ်န္ဆံုး ဂစ္တာသမားလို႔သတ္မွတ္ခံခဲ့ရ
စည္ပင္ တိုးတက္လာကာစ အေမရိကန္မွာ စြန့္စား သြားလာသူေတြ၊ နယ္ေျမသစ္ ရွာေဖြသူေတြဟာ လွည္းတန္း ရွည္ၾကီးေတြနဲ႔ လွည့္လည္ သြားလာၾကျပီး စခန္းခ် အပန္းေျဖတဲ့ အခါ မီးပံုေဘးေတြမွာ ဂစ္တာတီးျပီး အေမာေျဖ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ့ ဂစ္တာေတြဟာလည္း အေမရိကန္ ၏ ေနရာ အနွံ႔အျပား လိုက္ပါခဲ့ရျပီး
၁၉ ရာစု အကုန္ ၁၉၀၀ ၿပည့္နွစ္ တစ္၀ိုက္မွာေတာ့ အေမရိကန္ လူမည္းေတြရဲ့ ရင္တြင္း ခံစားခ်က္ေတြက ေပါက္ဖြားလာတဲ့ အာဖရိကႏြယ္တဲ့ ရက္ေဂးနဲ႔ ဘလူးစ္ အမ်ိဳးအစားေတြဟာ အစပ်ိဳး အားယူေနျပီျဖစ္ပါ တယ္။ ေက်းလက္ေတာေနသူေတြရဲ့ ေပ်ာ္ပြဲ ရႊင္ပြဲေတြတိုင္းမွာလည္း ဂစ္တာနဲ႔ တေယာဟာ မပါ မျဖစ္ အသံုးျပဳေနၾကပါျပီ။
ဖာနန္ဒိုေဆာ ကေန စတင္ျပန္႔ပြားခဲ့တဲ့ ဂႏၲ၀င္ ဂစ္တာတီးဟန္ေတြဟာလည္း အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္ လာခဲ့ျပီး စပိန္လူမ်ိဳး အဲန္ဒရက္ဇရိုးဘီးယား (ANDRES SEGOVIA 1893-1987) ရဲ့ ၁၉၂၈ နယူးေယာက္ျမိဳ့ မွာ က်င္းပ ခဲ့တဲ့ ဂႏၲ၀င္ ဂီတပြဲ ကစျပီး ဂစ္တာကုိ ကမၻာက အာရံုစိုက္ လာၾကပါတယ္ ။
ဇရိုးဘီးယား ဟာ သူ့ဘ၀ တေလွ်ာက္လံုး ဂစ္တာကို အျမတ္တစ္နိုး တီးခတ္ခဲ့ျပီး ဂစ္တာ ဂႏၲ၀င္ေတး သီ ခ်င္းေပါင္း မ်ားစြာကို ဖြဲ႔ဆုိေရးစပ္ ခဲ့ပါတယ္။ သူ့ရဲ့ ဂစ္တာ ေလ့က်င့္ခန္းေတြကို အေမရိကန္မွာ ရိွတဲ့ ေက်ာင္းေပါင္း ၁၆၀၁ ေက်ာင္းမွာ သင္ၾကားပို႔ခ်ေနဆဲပါ။
၁၉၃၀ ျပည့္နွစ္မွာေတာ့ ဂစ္တာရဲ့ ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲမူကို တစ္ဟုန္ထိုး တိုးတက္ေစတဲ့ ျဖစ္ရပ္ တစ္ခု ကေတာ့ ရွာလီခရစ္စတင္ ဟာ ဂစ္တာရဲ့ အသံကို ပစ္ကပ္ (PICK UP) တပ္ဆင္ျပီး အထူး ခ်ဲ့ထြင္ေပးတဲ့ အသံ ခဲ့်စက္ နဲ႔ တြဲဖက္ေပးနိုင္ခဲ့တာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ အခ်ိန္ကစျပီး ဂစ္တာ သံရဲ့ အတိုး အက်ယ္ကုိ လိုအပ္သလို လုပ္နိုင္တဲ့ အေနအထားကို တစ္ဆင့္ျပီး တစ္ဆင့္ ေျပာင္းလဲ တိုးတက္ေရာက္ရိွ လာပါေတာ့တယ္။
ဂစ္တာ အမ်ိဳးအစားမ်ား
ကလက္စီကယ္ ဂစ္တာ (Classical Guitar) ကလက္စီကယ္ ဂစ္တာ ကို ဖလဲန္မန္ကိုး ဂစ္တာ လို႔လည္းေခၚၾကပါေသးတယ္။ ဒီ ဂစ္တာေတြမွာ ၁၊၂၊၃၊ ၾကိဳးေတြဟာ ႏိုင္လြန္ ၾကိဳး ေတြျဖစ္ျပီး ၄၊၅၊၆ ၾကိဳးေတြ ကေတာ႔ ပိုးမွ်င္ေပၚမွာ ၀ါယာ ပတ္ထားတဲ႔ ၾကိဳးေတြျဖစ္ပါတယ္။
သူ႔နည္းနဲ ႔သူ တီးခတ္ဖို႔ အတြက္သာ ျဖစ္ျပီး သံမဏိၾကိဳးေတြ တပ္တီးျခင္း၊ လက္ခတ္ႏွင္႔ ရမ္သမ္ တီးခတ္ ျခင္း တို႔လုပ္ရင္ ဂစ္တာ ပ်က္စီးတတ္ပါတယ္။ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား တီးပါက စႏၵရားသံ ၊ေစာင္းသံ မ်ားလို နား၀င္ပီယံျဖစ္ပါတယ္။
စပိန္ရိုးရာ ဖလဲန္မန္းကိုး ဂစ္တာ ဟာလဲ တည္ေဆာက္ပံုျခင္း တူညီျပီး ဂစ္တာ ကိုယ္ထည္ ကို အသာ အယာ ထုေခါက္ေလ ႔ရွိတဲ႔ အတြက္ လက္တင္ ပလစ္စတစ္ျပား ကပ္ေလ႔ ရွိၿပီး ဂစ္တာကီးကို တေယာကီးလို သစ္သား ဒလက္ေတြ တပ္ဆင္တတ္ၾက ပါတယ္။
ေဟာ္လို (သို႔) အခူးစတစ္ ဂစ္တာ ( Hallow,Acoustic,Flat top,Steel String Guitar )
အသံုး အမ်ားဆံုး ဂစ္တာျဖစ္ျပီး သူ႔ အမည္ေတြကေတာ႔ (Hollow,Round whole,Acoustic,Flat top, Steel string) တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အခူးစတစ္ ဂစ္တာကို တစ္ေယာက္တည္းေရာ အေပါင္းအသင္းေတြနဲ႔ပါ ၀ိုင္းဖြဲ႔ တည္းခတ္ႏိုင္ပါတယ္။
ကလပ္စီကယ္ နဲ႔ ဖလဲန္းမန္းကိုး တီးနည္းေတြကို ခၽြင္းခ်က္ ထားျပီး ဖိုခ္႔၊ ကန္းထရီး ၊ေရာခ္႔ေတးသားေတြကို လက္ေခ်ာင္းနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ လက္ခတ္နဲ႔ျဖစ္ေစ တီးခတ္ႏိုင္တဲ႔အျပင္ အသံခ်ဲ႔စက္ နဲ႔ တြဲဖက္ ဖို႔ ပစ္ကပ္ အေသ (သို႕) အရွင္ တပ္ဆင္ၿပီး အသံုးျပဳႏိုင္ပါတယ္။
မ်ားေသာ အားျဖင္႔ ၆ ၾကိဳးတပ္ ဂစ္တာေတြပဲ ထုတ္လုပ္ေလ႔ ရွိျပီး ၈ ၾကိဳး နဲ႔ ၁၂ ၾကိဳး ဂစ္တာေတြကလည္းထုတ္လု
ဒါေပမယ္႔ စတင္ တီးခတ္သူေတြ အတြက္ကေတာ႔ ဂ်မ္ဘို ဂစ္တာေတြနဲ႔ မသင္႔ေတာ္ပါဘူး။ အေမရိကန္ အိုေဗးရွင္း (Ovation)၊ ဖဲန္ဒါ (Fander)၊ ဂစ္ဘဆင္ (Gibson) နဲ႔ ဂ်ပန္ ယာမာတာ (Yamaha) ဂစ္တာေတြဟာ အလြန္ေကာင္းတဲ႔ ဂစ္တာေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ တစ္ခ်ိဳ႔ႏွိင္ငံျခားျဖစ္ ဂစ္တာေတြဟာ ျပည္တြင္းျဖစ္ ဂစ္တာေတြရဲ႔ အသံေလာက္ မေကာင္း တာေတြရွိပါတယ္။
ဒိုဘရို (သို႔) ရက္ဇဲန္ေနတာ ဂစ္တာ (Dobro,Res
ဒီဂစ္တာေတြဟာ ရိုးရိုး ဂစ္တာေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ပံု နဲနဲကြာပါတယ္။ လက္ခတ္ နဲ႔ လိဒ္၊ ရမ္သမ္ တီး ခတ္ႏိုင္ သလို ဂစ္တာကို ပက္လက္ ထားျပီး ဘယ္လက္က သတၱဳတံုး ငယ္နဲ႔ ဖိျပီးလည္းတီးခတ္ၾကပါတယ္။
ပက္လက္ တီးရတဲ႔ ဂစ္တာေတြမွာ ၾကိဳးနဲ႔ လက္ေပါက္ျပားကို နဲနဲ ပိုခြာထားၾကပါ တယ္၊ ဂစ္တာေရွ႔ဖံုးမွာ သတၱဳျပား အ၀ိုင္းၾကီး တပ္ထားျပီး ကိုယ္ထည္နဲ႔ ဂြင္က်တဲ႔ အသံတုန္ႏႈန္းေတြကို တုန္႔ျပန္မႈေကာင္းေအာင္လုပ္ထားပါတယ္။ ဟာ၀ိုင္အီ ဂစ္တာ သမားေတ ြဘလူးစ္ နဲ႔ ဂ်ဲဇ္ ဂစ္တာ သမားေတြရဲ႔ အသည္းစြဲ ဂစ္တာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
ဆီမီ - အခူးစတစ္ဂစ္တာ (Semi - Acoustic Guitars)
ဒီဂစ္တာရဲ႔ အျခား နာမည္ေတြ ကေတာ႔ ပလက္ထရမ္ ဂစ္တာ (Plectrum guitar) အာ႔ေတာပ္႔ ဂစ္တာ (Archtop guitar) နဲ႔ အက္ဖ္ဟိုလ္း ဂစ္တာ (F hole guitar) တုိ႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ေဆာလစ္ ဂစ္တာေတြထက္ ေပါ႔ပါးျပီး ရိုးရိုး ဂစ္တာလို တီးခတ္ႏိုင္တဲ႔ အျပင္ ဂစ္တာအသံခ်ဲ႔စက္နဲ႔လည္း တြဲဖက္ တီးခတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေန႔ ဘလူးစ္ နဲ႔ ဂ်ဲဇ္ဂစ္တာ အေက်ာ္အေမာ္ေတြရဲ႔ လက္စြဲ ဂစ္တာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
ေဆာလစ္ ဂစ္တာ (Solid Guitars)
ဒီဂစ္တာေတြကို အီလက္ထရစ္ ဂစ္တာ (Electric guitar) လို႔လည္း လူသိမ်ားၾကပါတယ္။ ဂစ
ၾကိမ္ႏႈန္း တုန္႔
စတိန္းဘာဂ်ာ ေဆာလစ္ ဂစ္တာ (Steinberger Solid Guitars)
ဒီဂစ္တာေတြနဲ႔ ရိုးရိုးေဆာလစ္ ဂစ္တာေတြရဲ႔ အဓိက ကြာျခားခ်က္ကေတာ႔ ကီး တပ္ဆင္ထားတဲ႔ ပံုစံပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စတိန္းဘာဂ်ာ စနစ္မွာ ကီးဟာ ဂစ္တာရဲ႔ ေခါင္းပိုင္မွာ မရွိပဲ ကိုယ္ထည္မွာ တပ္ဆင္ထားတာကလြဲ
ေဆာလစ္ ဂစ္တာေတြဟာ ကိုယ္ထည္ ပံုသဏၭာန္ လြပ္လပ္မႈမရွိတာေၾကာင္႔ မွ်ားဦးပံု၊ ရဲဒင္းပံု၊ စာတိုက္ပံုးပံု၊ အရိုးေျခာက္ပံု၊ အမ်ိဳးသမီးပံု စတဲ႔ ပံုဆန္းေတြ ထုတ္လုပ္ေလ ႔ရွိပါ
ကီတာရာ ဂစ္တာ (The Kitara guitar)
Kitara ေနာက္ဆံုးေပၚ ဒီဂ်စ္တယ္ toch screen ႀကဳိးမဲ ့လွ်ပ္စစ္ ဂစ္တာပါ ။ သာမန္ ဂစ္တာမ်ားမွာ ပါရွိတဲ ့သမားရုိးက် သံမဏိႀကဳိးမ်ားအား တီးခတ္ရာတ
ဂစ္တာ ေရြးခ်ယ္ျခင္း
စတီးမယ္႔ သူအတြက္ ဂစ္တာေကာင္း
ဥပမာ - ေစ်းတူတဲ႔ ဂစ္တာသံုးလံုး ေရြးခ်ယ္မယ္ ဆိ
- တစ္လံုးစီကို လက္အား ညီမွ်ေအာ
- ဂစ္တာ တစ္လံုးစီကို မၾကည္႔ပါ ။ - ပိုျပီးေပါ႔တဲ႔ ဂစ္တာက ပိုေကာင္းပါတယ္။
- လက္ေပါက္ျပားရဲ႔ ၁၄ ကြက္ေျမာက္ေလာက္မွာ ၾကိဳးနဲ႔ လက္ေပါက္ျပားရဲ႔ အကြာအေ၀းကို ခ်ိန္ဆၾကည္႔ပါ။ - ၾကိဳး ပိုနိမ္႕တဲ႔ ဂစ္တာက ပိုေ
- လက္တံကိုႏိႈင္းယွဥ္ၾကည္႔ပါ။
- ၾကိဳးတစ္ေခ်ာင္းစီကို ကိုယ္ထည္ဘက္ကို တစ္ကြက္ခ်င္းႏွိပ္ၾကည္႔ပါ။ - ၾကိဳး မညိတဲ႔ ဂစ္တာ က ပိုျပီးေကာင္း ပါတယ္။
- ေနာက္ဆံုး အခ်က္ကေတာ႔ သိၾကတဲ႔အတိုင္း ပိုျပီး လက္ရာ သပ္ရပ္တဲ ႔ဂစ္တာ
ဂစ္တာ အေဟာင္း ဆိုလွ်င္လည္း ဒီ
ဂစ္တာႏွင့္ ဂီတ အဖြဲ႔မ်ား၏ ထိုးေဖာက္လာမႈ
ေရာ့ခ္အင္ရိုး (ROCK AND ROLL) လူငယ္ အဆိုေတာ္ ပရက္စေလ ဟာ ၁၉၅၆ ေမလ မွာ ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့ (HEART BREAK HOTEL) ဓါတ္ျပား နဲ့ ထိပ္ဆံုး ကုိ ေရာက္ရိွခဲ့ျပီး သူ့ရဲ့ ဂစ္တာ လြယ္ျပီး သီခ်င္း ဆိုဟန္ေတြေၾကာင့္ လူငယ္ထု ၾကားမွာ ဂစ္တာဟာ အရိွန္အဟုန္ နဲ့ ျပန့္ပြားခဲ့ပါတယ္။
၁၉၆၀ နွစ္ေတြမွာ ရိုးရာ ဘလူးစ္ (TRADITIONAL BLUES) နဲ့ ေခတ္ေပၚ ဂီတ (WHITE POP MUSIC) ေရာေမႊထားတဲ့ (RHYTHM AND BLUES (or) R n B) ဂီတ အမ်ိဳးအစား ေခတ္စား လာခဲ့ျပီး လူမည္း ဂစ္တာသမား ခ်ပ္ဘာရီ (CHUCK BERRY) ရဲ့ လက္သံေတြဟာ အဂၤလိပ္ေခတ္ေပၚ ဂီတ အုပ္စုေတြ အေပၚမွာ ၾသဇာ လႊမ္းမိုး သက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
ပရက္စေလ ရဲ့ သီခ်င္းေတြၾကားမွာ ၾကီးျပင္းလာတဲ့ လူငယ္ေတြထဲ ကေန ဖြဲ ့စည္းျဖစ္ေပၚလာခဲ့တဲ့ အဂၤလိပ္ေပါ့နဲ့ ေရာ့ခ္ အဖြဲ့ ျဖစ္တဲ့ (BEATLES 1960) ဟာ ကမၻာမွာ အၾကီးအက်ယ္ ေအာင္ျမင္ခဲ့ျပီး ဂစ္တာ ကို ေခတ္ေပၚ ဂီတရဲ့ အဓိက မ႑ိဳင္ တူရိယာ အျဖစ္ကို ေရာက္ရိွေအာင္ ပို ့ေဆာင္ေပးခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။
(COUNTRY) နဲ့ (JAZZ) ဂစ္တာ အေက်ာ္အေမာ္ ေတြျဖစ္ၾကတဲ့ ခ်က္အက္ကင္ (CHETATKINS)၊ မာ့ခ္ေနာ္ဖလာ (MARKNOPELER) နဲ့ ရိြဳင္းကလာစ္ (ROY CLARK) တုိ့နဲ့ ကမၻာေက်ာ္ ဂစ္တာတီး၀ိုင္း VENTURES တို့ရဲ့ ဂစ္တာ လက္သံေတြဟာ ဂစ္တာ ၀ါသနာရွင္ေတြ အမ်ားအျပား ကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါ တယ္။
ယေန့ ကမၻာမွာ အင္အားေကာင္းေနတဲ့ ROCK ဂီတ ရဲ့ Distortion အသံေတြ. Feedback အသံေတြ၊ wah wah effect စတာေတြရဲ့ ဖခင္ၾကီး တစ္ဦး ကေတာ့ လူမည္း ဂစ္တာသမား ဂ်င္မီဟန္းဒရပ္ (JIMMI HENDRIX 1942-1970) ဘဲျဖစ္ပါတယ္။ သူ့ရဲ့ ဘယ္ဖက္နဲ့ ဂစ္တာ ကို ကြ်မ္းက်င္စြာ တီးခတ္ ခဲ့တဲ့ ဟန္ ပန္ေတြ ဟာလည္း လူငယ္ ပရိသတ္ေတြကို အရူးအမူးျဖစ္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္နိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ဂစ္တာ ထုတ္လုပ္ေရး
ကမၻာေက်ာ္ ဂစ္တာ ကုမၸဏီၾကီးမ်ား ျဖစ္ၾကတဲ့ ဂစ္ဘဆင္ (GIBSON)၊ ဖန္ဒါ (FENDER) တို့ဟာလည္း ဂစ္တာ အမ်ိဳးအစား အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ပံုစံေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာနဲ
ယေန့ ဂီတ အမ်ိဳးအစားမ်ား ျဖစ္ၾကတဲ့ ဂႏၱ၀င္ဂီတ (CLASSICAL)၊ စပိန္ ဖလန္မန္ကို (FLAMINCO)၊ ဘလူးစ္ (BLUES)၊ ဂ်က္ဇ္ (JAZZ)၊ ကလပ္စစ္ေရာ့ခ္ (CLASSIC ROCK)၊ ေရာ့ခ္အဲန္ရိုး (ROCK n ROLL)၊ ရစ္သန္အဲန္ဘလူးစ္ (R n B)၊ ေက်းလက္ေရာ့ခ္ (COUNTRY ROCK)၊ ဟာ့ဒ္ေရာ့ခ္ (HARD ROCK)၊ ဟဲဗီးေရာ့ခ္ (HEAVY ROCK)၊ မယ္တယ္ေရာ့ခ္ (METAL ROCK)၊ လိုက္ေရာ့ခ္ (LIGHT ROCK)၊ ေအာ္တာေရာ့ခ္ (ALTERNATIVE ROCK)၊ အင္ဒီေရာ့ခ္ (ANDI ROCK) စတဲ့ အမ်ိဳးအစား မ်ားစြာ ေတြမွာ ဂစ္တာ ကို လံုး၀ မပါမျဖစ္ တီးခတ္ၾကရျပီး ဂစ္တာ နဲ့ ပတ္သတ္တဲ့ စက္ပစၥည္း အစိတ္အပိုင္းေတြ အားလံုး ကုိလည္း အျပိဳင္အဆိုင္ ဆက္လက္ တီထြင္ ထုတ္လုပ္ တီးခတ္ေနၾကတဲ့အတြက္ ဂစ္တာ တူရိယာရဲ့ အခန္းက႑ ဟာလည္း ေနာင္နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တိုင္ေအာင္ ဆက္လက္ ရွင္သန္ေနဦးမွာပင္ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာျပည္တြင္း မွာလည္း အရည္အေသြးမီ ဂစ္တာ တူရိယာ ထုတ္လုပ္သူ အခ်ဳိ႕ရွိေနပါတယ္
ထြင္းအိုး ဂစ္တာ ထုတ္လုပ္သူမ်ားလည္း ရွိ
ေရွး ၾကိဳးတပ္ ဂစ္တာ ရဲ႕ မူလအစ
ေရွးႀကိဳးတပ္ ဂစ္တာရဲ႕ မူလ အစဟာ သိပ္မေရရာပါ။ သို႔ေသာ္ ၎ကို Lyra ဆိုတဲ့ တူရိယာ အျဖစ္ကေန
စတင္ခဲ့တယ္ လို႔ ယံုၾကည္ရၿပီး ေရွးအီဂ်စ္ BC3000 ဆီကို ျပန္ေျခရာေကာက္ႏိုင္သည္။ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အတြင္
ဒီလိုျဖတ္သန္းလာရင္း အလယ္ေခတ္မွာ Lute ဆိုတဲ့ ဗ်ပ္ေစာင္းႀကိဳးတပ္ တူရိယာ အျ
ဂစ္တာရဲ႕ မူလအစ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္လာမႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မွန္းဆခ်က္ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။
၁ - Assyria မွာ Lute အျဖစ္နဲ႔ စတင္ခဲ့ၿပီး အီဂ်စ္၊ ပါရွန္း နဲ႔ အာေရးဗီးယား တို႔ကိုျဖတ္၍ ေနာက္ဆံုး ၈-ရာစု ၀န္းက်င္မွာ စပိန္ကို ေရာက္ရွိလာတာနဲ႔
၂ - Assyria လူမ်ိဳး တို႔ရဲ႕ Ketharah နဲ႔
ဂရိ လူမ်ိဳး တို႔ရဲ႕ Kitara တုိ႔ဟာ တစ္ၿဖည္းျဖည္း တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာၿပီး
Chrotta ကို ျပန္လည္ အမည္ မွည့္ေခၚထားတဲ့ Citara-Roman တူရိယာ အျဖစ္ တစ္ၿဖည္းျဖည္း ျဖစ္ေပၚလာကာ....
စပိန္ ဂစ္တာရဲ႕ အနီးစပ္ဆံုး Vihula တူရိယာ ျဖစ္လာသည္။
၁၂-ရာစု အတြင္းမွာ စပိန္တြင္ ဂစ္တာ ပံုစံ ႏွစ္မ်ိဳး ေခတ္စားခဲ့သည္။
၁ - ဂရိ နဲ႔ ေရာမ တူရိယာေတြက ဆင္းသက္ လာတဲ့ Guitarra Latina
၂ - အာဖရိက မွ အေမြဆက္ခံ ခဲ့တဲ့ Guitarra Morisca တို႔ျဖစ္သည္။
Guitarra Latina ဟာ ႀကိဳး ၄ႀကိဳး (၁ႀကိဳး ခ်င္းစီ) ပါ၀င္ၿပီး ယေန႔ေခတ္ ဂစ္တာ နဲ႔ ဆင္တူပါသည္။
သူ႔ကို Puntrado (Plucked) Style နဲ႔ အတီးမ်ားပါတယ္။
Guitarra Morissa ဟာ ေက်ာေနာက္မွာ အ၀ိုင္းပံု နဲ႔ ဘဲဥပံု (oval shaped) တူရိယာျဖစ္ၿပီး အေတာ္မ်ားတဲ့ ႏွစ္ႀကိဳးပူး၊ သံုးႀကိဳးပူး ႀကိဳးေတြပါရွိသည္။ သူ႔ကို ၾကမ္းတမ္းတဲ့ Rasgueado Style နဲ႔ တီးခတ္ၾကသည္။
၁၆-ရာစု စပိန္ မွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ Vihuela ဟာလည္း ပံုစံ မ်ိဳးစံုရွိခဲ့သည္။ Vihuela de Mano ဟာ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြနဲ႔ တီးရၿပီ
ယေန႔ေခတ္ ဂစ္တာ ဟာ Vihuela de Mano မွ တိုက္႐ိုက္ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖ
၎ႀကိဳးညွိနည္း ဟာ ယေန႔ စံသတ္မွတ္ထားတဲ့ ႀကိဳးညွိ နည္းနဲ႔ ညွိထားတဲ့ ဂစ္တာ ရဲ႕ တတိယေျမာက္ အကြက္ မွာ Capo ခံ၊ တတိယေျမာက္ႀကိဳးကို အသံ၀က္ ေလွ်ာ့ညွိထား တာနဲ႔ အတူတူပဲျဖစ္ပါသည္။
၁၆-ရာစု အတြင္းမွာ Vihuela နဲ႔ ဂစ္တာကို အသံုးျပဳတဲ့ ႀကိဳး အေရအတြက္ေပၚ မူတည္ၿပီး ခြဲျခားခဲ့ၾကသည္။ အဲဒီအခ်ိန္က ဂစ္တာ မွာ ႀကိဳး ၄ႀကိဳး ရွိၿပီး၊ ဒုတိယႀကိဳးမွ စတုတၳႀကိဳး အထိ ႀကိဳး အပူးမ်ားျဖစ္ကာ ပထမႀကိဳးကေတာ့ စင္းလံုးေခ်ာ တစ္ႀကိဳးထဲသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ၁၆-ရာစု ကုန္ဆံုးခ်ိန္မွာ Vihuela နဲ႔ သူ႔ဂီတဟာ တျဖည္းျဖည္းေပ်ာက္ကြယ္သြားခ
စပိန္ မွာလည္း ၁၇-ရာစု အဆံုးမွာ Harpsichord နဲ႔ ဂစ္တာတို႔ ေပၚေပါက္လာမႈေၾကာင့္ Lute တူရိယာဟာလည္း ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရသည္။
Vicente Espinel (1551-1642) ဟာ ဂစ္တာ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈ အေပ
Baroque ေခတ္ (1600-1750) နဲ႔ Rococo ေခတ္ ႏွစ္ခုၾကား ၁၈-ရာစု အတြင္းမွာေတာ့ ဂစ္တာရဲ႕ေျပာင္းလဲ တိုးတက္မႈ
၁၈-ရာစုေႏွာင္းပိုင္းမွ ၁၉-ရာစု အ၀င္ ဂစ္တာကို စိတ္၀င္စားမႈက ျပန္လည္ေခတ္စားဖို႔ စတင္လာခဲ့သည္။ ၁၈၅၀ႏွစ္မ်ား မွာေတာ့ J. Areas နဲ႔ Antonio Tesses တို႔ရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ ေခတ္သစ္ ဂစ္တာရဲ႕ ပံုစံကို ေရးဆြဲလိုက္ၾကပါသည္။ ဒါဟာ ယေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တီးေနတဲ့ ဂစ္တာ ပံုစံပဲ ျဖစ္ပါသည္။
၁၉၃၁ မွာ Rickenbacker ဆိုသူဟာ သူ႔ ကိုယ္ပိုင္ ဒီဇိုင္းျဖစ္တဲ့ ဒယ္အိုးခြက္ သဏၣန္ ကိုယ္ထည္ ရွိၿပီး၊ ေပါင္ေပၚ လွဲ တီးခတ္ရတဲ့ Lap-steel ဂစ္တာေတြမွာ.....
လွ်ပ္စစ္သံလိုက္သံုး Pickups
လွ်ပ္စစ္ သံလိုက္သံုး Pickups ကို စတင္ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳလိုက္ျခင္းျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ ဂစ္တာေခတ္ ကို စတင္ ဖြင့္လွစ္လိုက္ပါသည္။ ေနာက္တစ္ႏွစ္ အၾကာမွာေတာ့ ထိုလွ်ပ္စစ္ ဂစ္တာေတြကို စီးပြားျဖစ္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ေနကာ အေပၚဖံုး မ်က္ႏွာျပင္ ခံုးေပၚ တပ္ထားတဲ
၁၉၃၀ႏွစ္မ်ား အတြင္းမွာေတာ့ ဂစ္တာေတြကို Higher Octave ေတြ အထိ တီးခတ္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ Cutaway ေတြ တြင္တြင္ က်ယ္က်ယ္ လုပ္လာတာကို ေတြ႔ၾကရမည္။ ၁၉၄၀ႏွစ္မ်ား မွာ
1952-ခုႏွစ္မွာ Gibson ကုမၸဏီဟာ သူတို႔ရဲ႕ ပထမဆံုး (ယခုအခ်ိန္ အထိ ဂစ္တာသမားမ်ား မက္မက္ စက္စက္ တီးေနၾကတဲ့) Solid Body လွ်ပ္စစ္ ဂစ္တာ Les Paul ကို ထုတ္လုပ္လိိုက္ပါသည္။
ေနာက္ဆံုး အေနနဲ႔ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဟိုးအရင္ကတည္းကေန ေနာင္အခ်ိန္အထိ ေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနဦးမယ့္ ဂစ္တာကို ယခု အခ်ိန္မွာ အဓိက ပံုစံ ၃မ်ိဳး ခြဲျခားႏိုင္ပါသည္။
ဒါေတြ ကေတာ့ .....
Nylon String Classical Guitar
Steel String Acoustic Guitar နဲ႔
Solid Body Electric Guitar တို႔ပဲ ျဖစ္ၾကပါသည္။
အထက္ပါ ဂစ္တာ သမိုင္းေဆာင္းပါး ကို http://
ကိုတင္ျမင္႔ေမာ္ ၿဖစ္ပါတယ္ ခင
ကိုးကား က်မ္း အေနနဲ႔ http://www.guyguitars.com/
ကိုးကား ထားျခင္းျဖစ္
ဓါတ္ပံုမ်ား ကိုေတာ႔ google search engine မွ ရွာေဖြထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္ ။
အားလံုးပဲ ေကာင္းေသာေန႔ေလးမ်ာ
Blue Paradise
No comments:
Post a Comment