Monday, May 1, 2017

သီခ်င္းေရးနည္း


သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ေရးတဲ့အခါ (သို႔မဟုတ္) အႏုပညာ ပစၥည္းတစ္ခုကို ဖန္တီးတဲ့ေနရာမွာ "how to" ဆိုတာေတြနဲ႔ တရားေသ ထုတ္လုပ္လို႔ မရေသာ္ျငား ... အႏုပညာရွင္တိုင္းမွာ "how to" ကိုယ္ပိုင္Technique ကိုယ္စီ ရွိၾကတာခ်ည္းပဲ ... စိတ္ခံစားမႈကို အသိစိတ္ နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ သီကုံးဖို႔ အတြက္ နည္းစနစ္ေတြကလည္း အမ်ားအျပားပါ ။

  စု ၊ တု ၊ ျပဳ 

ဘယ္အလုပ္မဆို ကၽြမ္းက်င္ဖို႔ ဒီ အဆင့္ ၃ ခု မလြဲမေသြ လိုအပ္ပါတယ္ ..

  ၁ ။ စုေဆာင္းျခင္း ။ အတတ္ပညာ နည္းလမ္းေတြကို နားလည္ တတ္ကၽြမ္းသူေတြဆီမွာ ဆည္းပူးေလ့လာရမယ္ ... ဝမ္းစာျပည့္ေအာင္ ျဖည့္တင္းရမယ္ ... သီခ်င္းေရးဖို႔ တူရိယာ တစ္ခုကို အဆင့္တစ္ခု အထိ တတ္ကၽြမ္းသင့္တယ္ ... ဂီတသီအိုရီ ၊ ေရးစပ္နည္း သီအိုရီေတြကို သင္ယူေလ့လာသင့္ပါတယ္ ... စကား လုံးေတြ ဆြဲေဆာင္အားေကာင္းဖို႔အတြက္ စာမ်ားမ်ား ဖတ္ဖို႔လည္း လိုပါလိမ့္မယ္ ..

  ၂ ။ တုပျခင္း ။ "Bad artists copy . Great artists steal." ဆိုတဲ့ စကားရွိတယ္ ... တုပျခင္း ဆိုတာ "အတုျပဳလုပ္ျခင္း"ကိုေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး .. "အတုယူတာ"ကို ရည္ညႊန္းတာပါ ... ေခတ္ အဆက္ဆက္က အႏုပညာရွင္ေတြ ဘယ္ လိုေရးစပ္တယ္ .. ကိုယ့္ေရွ့ကေနာင္ေတာ္ေတြ ဘယ္လို သီကုံးတယ္ဆိုတာေတြလည္း ေလ့လာဖို႔ပါ ... သူမ်ားသီခ်င္းေတြနားေထာင္ ..

 ျဖစ္ႏို္င္ရင္ ေကာ့ဒ္ ၊ မယ္လိုဒီေတြကိုခ်ေရး ၊ ဂရုတစ္စိုက္ တီးၾကည့္ ၊ ဆိုၾကည့္ ... ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လုိ ကြန္႔လိုက္တာကို သတိထားၾကည့္ ... ။ ရလာမယ့္ အက်ိဳးအျမတ္ကေတာ့ ေရးခ်လို ႔မကုန္ဘူး ... သူမ်ား သီခ်င္းေတြ တီးၾကည့္ ဆိုၾကည့္ရင္း ... ဒီေနရာေလးမွာ ငါသာ ဆိုရင္ ဘယ္လို လုပ္လိုက္မွာ ... ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးေတြကပဲ ခင္ဗ်ား အတြက္ သီခ်င္းသစ္ေတြ တိုးပြားေစမွာပါ ...

  ၃ ။ ျပဳလုပ္ျခင္း (တီထြင္ျခင္း) ။ စုေဆာင္းျခင္း ၊ တုပျခင္းေတြကို လုံေလာက္စြာေလ့လာ ခဲ့ျပီးရင္ ကိုယ္တိုင္ျပဳ လုပ္တီထြင္ႏိုင္ျပီ ... အေတြးရဲရဲ ၊ အေရး ရဲရဲေတြကို မညွာတမ္းတာ ဖြင့္ခ်ေပေတာ့ ။ ေရးသက္ ရလာတာနဲ႔ ခင္ဗ်ားရဲ႕ how to ဆိုတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ Technique တစ္ခု ျဖစ္တည္ လာပါလိမ့္မယ္ ။ တစ္ခ်ိဳ႕က အတတ္ပညာ ရွိျပီး အေတြးအား မေကာင္းဘူး ။ 

တစ္ခ်ိဳ႔က်ေတာ့ အတတ္ပညာ မရွိေပမယ့္ အေတြးအားေကာင္းတယ္ ... အေတြးေကာင္းေပ မယ့္လည္း သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ကို ဘယ္လို စတည္ရမွန္း မသိရင္ (လမ္းေၾကာင္း မသိရင္) အဲဒီ အေတြးထဲမွာပဲ လည္ေနတတ္ပါတယ္ ... ဒီေဆာင္းပါးက အဲဒီလိုလူေတြ အတြက္ ရည္ရြယ္ျပီးေရးတာပါ ... 

သီအိုရီေတြ ေကာင္တာ ပြိဳင့္ေတြ ဂရုေတြ လဟုေတြ မလုိပါဘူး ... (ဘာပဲေျပာေျပာ ဖ်က္ဆီးတယ္ လို႔ေတာ့ မထင္ေစခ်င္ပါ ... "လူျပိန္း သီခ်င္းေရးနည္း" ရယ္လို႔လည္း ရက္ရက္စက္စက္ အမည္မေပးလိုပါ ... ဒါေၾကာင့္ "အလြယ္ဆုံး သီခ်င္းေရးနည္း" လို႔ပဲ ေခၚၾကပါစို႔ ။ တစ္ခ်ိဳ႔ေတြ လည္း တိုက္ဆိုင္ခ်င္မွ တိုက္ဆိုင္ ပါလိမ့္မယ္ ... တစ္စုံတစ္ေယာက္ အတြက္ တစ္စုံတစ္ရာ အက်ိဳးရွိရင္ ကၽြန္ေတာ္ေက်နပ္ျပီ ...)

  လူသားတိုင္း ရွင္သန္ေနထိုင္ရာ ဘ၀ကိုယ္စီ ... ခံစားတတ္တဲ့ႏွလုံးသားကိုယ္စီ ရွိတယ္ ... လူႏွင့္ပတ္သက္တဲ့ ေလာကဓံ ၊ ေခတ္ ၊ ဝန္းက်င္ ၊ အေတြးအေခၚ ကိုယ္စီရွိတယ္ ။ အဲဒါေတြရဲ႕ ေကာင္းျခင္းဆိုးျခင္းေတြကို ၾကဳံေတြ႔ခံစားၾကရမွာလည္း မလဲြပဲ ... အထူ အပါး ကြာေကာင္းကြာေပမယ့္ လူတိုင္းခံစားဖူးၾက ... ခံစားတတ္ၾကတယ္ ။ ဒါေတြဟာ အႏုပညာ ပစၥည္းတစ္ခု အျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖို႔ အေထာက္အပံ့ေတြပါပဲ ။ 

သာမာန္ လူေတြက သူတို႔ရဲ႕ခံစားခ်က္ကို ပုံေဖာ္ သီကုံးဖို႔ စိတ္မကူးဘူး အားထုတ္ေလ့ မရွိဘူး ... အႏုပညာ ဓာတ္ခံရွိသူေတြ က်ေတာ့ သူတို႔ခံစားခ်က္ကို ပုံေဖာ္ သီကုံးျပီး တစ္စုံတစ္ရာ အႏုပညာ ပစၥည္းအျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖန္တီးဖို႔ အားထုတ္တယ္ ... ခင္ဗ်ားလည္း ... အဲဒီလို ခံစားခ်က္ ၊ အျဖစ္အပ်က္ေလးေတြကို ကိုယ္ပိုင္ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲခ်င္တဲ့သူ ဆုိပါေတာ့ ...

  သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ဘယ္လိုဖန္တီးမလဲ ... ???
  ********************************
အေကာင္းဆုံး ကေတာ့ သိသင့္ တတ္သင့္တဲ့ ပညာေတြကိုေတာ့ ေလ့လာဆည္းပူးဖို႔ လိုတာေပါ့ ... ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႔က ဆည္းပူးေလ့လာဖို႔ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ အေျခအေန မေပးတာရွိမယ္ .. တစ္ခ်ိဳ႔ က်ေတာ့ ဘာမွ ၾကီးၾကီး က်ယ္က်ုယ္ မေမွ်ာ္မွန္းပါဘူး ကိုယ့္ ခံစားခ်က္ေလးေတြကို ကိုယ္ပိုင္ သီခ်င္းအျဖစ္ေျပာင္းလဲျပီး ပီတိျဖစ္မယ္ ... တစ္ခ်ိဳ႔လည္း ျဖစ္ခ်င္ ပါလ်က္ ဖန္တီးရတဲ့အခါ အခက္အခဲေတြရွိမယ္ ... 

ဥပမာ - မယ္လိုဒီႏွင့္ စာသားႏွစ္ေၾကာင္းေလာက္ကို ေခါင္းတစ္ခုလုံး အုံခဲျပီး မွ ထြက္လာတာ မ်ိဳးလည္းရွိမယ္ ... Verse တစ္ပိုဒ္ေရးျပီး ဘယ္လိုမွ ေရွ႕ဆက္ မရတာမ်ိဳးလည္း ရွိမယ္ ... အမ်ိဳးမ်ိဳးေပါ့ ။ အဲဒီ အခက္အခဲေတြကို ကၽြန္ေတာ္နားလည္တယ္ ... ကၽြန္ေတာ္ ကိုယ္တိုင္လည္း ၾကဳံေတြ႔ခဲ့ရတယ္ ... 

အဲဒီ အခက္အခဲေတြကို ရုန္းထြက္ေက်ာ္လႊားဖို႔ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာလည္း ေပး ဆပ္ခဲ့ရတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ ခင္ဗ်ားတို႔ ကၽြန္ေတာ့္လို မခက္ခဲ ရေအာင္ ေခါင္း မစားရေအာင္ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေလ့ လုပ္ထ ရွိတဲ့ သီခ်င္းေရးပုံေရးနည္းတစ္ခ်ိဳ႕ကို မွ်ေ၀ေပးျခင္းပါ ... ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ေတာ့ အသုံး၀င္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းတိုေလးေတြေပါ့ ...

  သြားေနက် လမ္းေၾကာင္းမ်ား ...
  ---------------------------------

  ၁ ။ သံစဥ္ အရင္ရွာ - စာသားေနာက္မွ ထည့္
  ၂ ။ စာသား အရင္ေရး - သံစဥ္ေနာက္မွ ရွာ
  ၃ ။ သံစဥ္ စာသား တစ္ျပိဳင္တည္းေရး ....

သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ကို ဖန္တီးတဲ့အခါ ဒီနည္း ၃ မ်ိဳးကိုပဲ အခါ အားေလ်ာ္စြာ သုံးစြဲပါတယ္ ... အဲဒီ အတြက္ ကၽြန္ေတာ့္မွာ သီခ်င္းေရးတဲ့ (အမ်ိဳးအစား မတူတဲ့) စာအုပ္ ၃အုပ္ ရွိတယ္ ...



စာအုပ္ ၁ ။ သံစဥ္ အတိုအစေတြေရးဖို႔ ...

စာသားေရးတာ ကေတာ့ အေၾကာင္း မဟုတ္ေပမယ့္ သံစဥ္ေရးဖို႔ က်ေတာ့ ႏုတ္ မတတ္ရင္ အခက္အခဲ ရွိတယ္ ... ဒါေပမယ့္ နည္းပညာေခတ္ၾကီးက ခင္ဗ်ားတို႔ကို အရာရာ အဆင္သင့္ျဖစ္ေစပါတယ္ ။

ႏုတ္မေရးတတ္လည္း သံစဥ္ေတြ စိတ္ကူးထဲေပၚလာတဲ့ အခါ ရီေကာ္ဒါ ၊ ဖုန္း ၊ လပ္ေတာ့ႏွင့္ျဖစ္ျဖစ္ အသံဖမ္းထားလို ႔ရတယ္ ။ စိတ္ကူးေတြ သံစဥ္ေတြ ထြက္လာရင္ မလြတ္တမ္း အသံဖမ္းထားလိုက္ပါ ... တစ္ခါ တစ္ေလ အမွတ္တစ္မဲ့ ထြက္လာတဲ့ စိတ္ကူးေတြက ထိုင္ စဥ္းစားတာထက္ ပိုေကာင္း တတ္တယ္ မဟုတ္လား ... အဲဒီ သံစဥ္ေလးေတြျပန္နားေထာင္ရင္း ဘယ္ လိုစာသား ၊ အေၾကာင္း အရာမ်ိဳးႏွင့္ လိုက္ဖက္မယ္ ေရးႏိုင္မယ္ဆိုတာ ျပန္စဥ္းစားႏိုင္တယ္ ....

စာအုပ္ ၂ ။ စာသား ၊ အေၾကာင္း အရာေတြေရးဖို႔ ...

ဒီ စာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ကိုယ္ေရးခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ ၊ ခံစားခ်က္ ၊ စကားလုံးေတြကို ေရးတယ္ ... အၾကမ္းအားျဖင့္ ေခါင္းစဥ္ တစ္ခု ၊ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို တစ္မ်က္ႏွာေလာက္ေရးခ်လိုက္တယ္ ... တစ္ခါ တစ္ေလ ေခါင္း စဥ္ တပ္မရတဲ့ .. ဘာမွန္းမသိတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြလည္း ရွိတယ္ ...

အစီအစဥ္ က်ခ်င္ မွ က်လိမ့္မယ္ ... ေျပျပစ္ခ်င္မွ ေျပျပစ္မယ္ ... ေရးပစ္ လိုက္ ပါ .. ကဗ်ာေရးေနတာ ၊ ဝတၴဳေရးေနတာ မဟုတ္ပါဘူး ... သီခ်င္းတစ္ပုဒ္အတြက္ အေၾကာင္းအရာ ၊ စိတ္ကူး စကားလုံးေတြ စုေနတာပါ ... အဲဒီစာအုပ္မွာမွ ညာဘက္ျခမ္းမွာ ေခါင္းစဥ္တပ္ ၊ အေၾကာင္းအရာ ဇာတ္လမ္းေတြေရးျပီး ... ဘယ္ဘက္ျခမ္းမွာ ဆက္စပ္တဲ့ စကားလုံး နိမိတ္ပုံေတြကို ေရးပါတယ္ ... (ေနာက္ပိုင္းမွာ အေသးစိတ္ရွင္းေပးပါမယ္)




စာအုပ္ ၃ ။ သံစဥ္ စာသား တစ္ျပိဳင္တည္းေရးဖို႔ ...

စိတ္ကူး အရမ္းေကာင္းလြန္းတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ သံစဥ္ စာသား တစ္ခါတည္း ထြက္ လာတဲ့အခါ ဒီစာအုပ္မွာေရးပါတယ္ ... သာမာန္ အားျဖင့္ေတာ့ သံစဥ္ေတြေရးထားတဲ့ စာအုပ္-၁ ႏွင့္ စာသားေတြေရးထားတဲ့ စာအုပ္-၂ ကို ဖြင့္ျပီး စိတ္ကူးၾကည့္တယ္ .. တြဲစပ္ၾကည့္တယ္ ... ဒီနည္းျဖင့္လည္း သီခ်င္းေကာင္းေတြ ရႏိုင္ပါတယ္ ...
ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္း ....
--------------------------
အမွတ္တစ္မဲ့ ထြက္လာတဲ့ စိတ္ကူး သံစဥ္စာသားေတြဟာ ထုိင္ေတြးေနတာ ထက္ ပိုေကာင္းသလို ... ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ျပီးလည္း သီခ်င္းေကာင္း တစ္ ပုဒ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ ...

'စကားလုံး 'တိုင္း မွာ 'အသံ' ရွိတယ္ ... စကားလုံးေတြကို ေရရြတ္ရင္း ပဲ ေပၚ လာတဲ့ သံစဥ္ေတြႏွင့္ သီခ်င္းေကာင္း တစ္ပုဒ္ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္ ... ဒီနည္းဟာ အလြန္ပဲ အသုံးဝင္ပါတယ္ ...

ကၽြန္ေတာ္ လုပ္ေလ့ ရွိတာက စာအုပ္ညာ ဘက္ျခမ္းမွာ ေခါင္းစဥ္ တပ္ျပီး အေၾကာင္းအရာေတြကို ေရးခ်တယ္ .. ဘယ္ဘက္ျခမ္းမွာေတာ့ နိမိတ္ပုံ စကား လုံးေတြကို ေရးခ်တယ္ ... ညာဘက္ျခမ္းမွာ အေၾကာင္း အရာ ၊ ဇာတ္ လမ္းကိုေရးခ်တဲ့ အခါ သိပ္ျပီးေတာ့ စဥ္းစားစရာ မလုိပါဘူး .. စကားလုံးေတြလည္း သိပ္ျပီး လွပေအာင္ ဂရုစိုက္ မေနဘူး ... တစ္မ်က္ႏွာျပည့္ေအာင္ ေရးခ်လုိက္တယ္ ... ျပီးမွ နိမိတ္ပုံဘက္ျခမ္းမွာ အစားထိုး ရႏိုင္မယ္ စကားလုံးေတြ ခ်ေရးလိုက္တယ္ ... ေနာက္ဆုံး အဲဒီ ၂ မ်က္ႏွာကိုၾကည့္ျပီး သံစဥ္ေတြ စဥ္းစားမယ္ ... ဒါပါပဲ ...




ဖိုနက္တစ္ ၿပႆနာ ...
-------------------------
ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ကေတာ့ စာသားေရးတဲ့ စာအုပ္ ၂ က အေတာ္ အေရးၾကီး တယ္ဗ် ... ညာဘက္-အေၾကာင္းအရာ ၊ ဘယ္ဘက္-နိမိတ္ပုံ .. စာမ် က္ႏွာ၂ ခု လုံးေပါ့ ... ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာ စကား မွာ ေဖာ့သံ ဖိသံေတြမ်ားတယ္ ... ဘာသာ စကားတုိင္းမွာ ေဖာ့သံ ဖိသံေတြ ရွိေပမယ့္ ျမန္မာစကားမွာ က်ေတာ့ အဲဒီအသံ က အဓိပၸာယ္ေျပာင္းသြားႏိုင္တယ္ ... ေအာက္ကျမစ္ ပါတာႏွင့္ မပါတာ ၊ ဝစ္စေပါက္ ပါတာႏွင့္ မပါတာ အဓိပၸာယ္ အမ်ားၾကီး ကြာျခားတယ္ ...

လက္ေတြ႔ စမ္းၾကည့္ရေအာင္ ။ အဂၤလိပ္စကား "I love you" ႏွင့္ ျမန္မာစကား "အိပ္မက္ေလး"ကို ယွဥ္ျပီး သံစဥ္ထည့္ၾကည့္မယ္ ...

"I love you" ကို သံစဥ္ထည့္မယ္ ...
သံစဥ္-၁ ။ ဒိုေရမီ(123) = အိုင္လဗ္ဗ်ဴးးး
သံစဥ္-၂ ။ ေရမီးဒို(231) = အိုင္လဗ္ဗ်ဴ
သံစဥ္-၃ ။ မီးေရးဒို(321) = အိုင္းးးလဗ္ဗ်ဴ ....

သိပ္ျပီး ကြာျခားမႈ မရွိပါဘူး ... (စကားကတ္ျပီးေျပာရင္ေတာ့ ရတာေပါ့) ... ဒါေပမယ့္ အဓိပၸာယ္ေျပာင္းသြားေလာက္ေအာင္ ထိခုိက္မႈ မရွိဘူး ... (အဲဒါေၾကာင့္ ... တစ္ခါ တစ္ေလ အျဖဴေကာင္ေတြကို မနာလိုဘူး .. ) :/

"အိပ္မက္ေလး" ကို သံစဥ္ ထည့္မယ္ ...
သံစဥ္-၁ ။ ဒိုေရမီ(123) = အိမ္မက္ေလး ( အိပ္ မဟုတ္ အိမ္)
သံစဥ္-၂ ။ ေရမီးဒို(231) = အိပ္မက္ေလ ( အိပ္ မဟုတ္ အိမ္) ဝစ္စေပါက္သံေပ်ာက္သြားပါျပီ ... "ေလး" ဆိုတဲ့ ဝစ္စေပါက္သံ ကို မရေတာ့ပါဘူး ...

အဲဒါေၾကာင့္ "ေလ" (သို႔မဟုတ္) "ေတြ" "ေန" "ရွည္" စတဲ့ စကားလုံး တစ္ခုခုကို ေျပာင္းရပါေတာ့မယ္ ...
ဥပမာ - ေရးခ်င္တာက "လေရာင္ျဖာတဲ့ အိမ္မက္ေလး"
ေရးႏိုင္တာက -
"အစိုျပန္ေနတဲ့ အိပ္မက္ေလ"
"အေရာင္ျပယ္ခဲ့ အိပ္မက္ေတြ"
"နာက်င္စြာႏွင့္ အိပ္မက္ေန"
"အဆုံးအစမဲ့ အိပ္မက္ရွည္" ... စသည္ျဖင့္ေပါ့ .... အခန္႔ မသင့္ရင္ ေရွ့ကေရး ခဲ့တာေတြပါ အဓိပၸာယ္ေျပာင္းရပါေတာ့မယ္ ...

သံစဥ္-၃ ။ မီးေရးဒို(321) = အိပ္မက္ေလ (အိမ္ မဟုတ္ အိပ္) ၊ ေတြ ၊ ေန ၊ ရွည္ .... (က်န္တာေတြေတာ့ အေပၚက အတိုင္းပါပဲ)

အေၾကာင္းအရာ ၊ ဇာတ္လမ္းေရးျပီးတဲ့ အခါ နိမိတ္ပုံ ၊ ဆက္စပ္ ၊ ဆင္တူယိုးမွား စကားလုံးေတြကိုလည္း ေရးသား စုေဆာင္းသင့္ပါတယ္ ...

ဥပမာ - ညာဘက္ျခမ္းမွာ "ရမၼက္ သားေကာင္" ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ တစ္ခု တပ္လိုက္ တယ္ .. စိတ္ကူး စာသားေတြကို အစီအစဥ္ မရွိေရးပစ္လိုက္တယ္ ...

"မင္းႏႈတ္ခမ္းပါးမွာ ယစ္မူးတဲ့ည ... ဘာကိုမွ သတိမရ .. စၾကစဠာထဲ လြတ္ က် ... ေခၽြးစက္ေတြ စိုရႊဲသြား ... ခဏေလး နားပါရေစလား .. တဝုန္း ဝုန္း လႈိင္းဒဏ္ၾကားမွာ ... ငါတို႔ေပါင္းစည္းသြား .... "

ေပါက္ကရေတြေရးလိုက္တာ တစ္မ်က္ႏွာျပည့္သြားျပီ ဆုိပါေတာ့ .. ဘယ္ဘက္မွာ အတြန္ ႔တပ္ျပီး ထပ္ကြန္႔ပါမယ္ ...

" ယစ္မူး = ရမၼက္ = ခ်ိဳျမိန္မီးေတာက္ ၊ တေျဖာက္ေျဖာက္ မိုးခါးေရ ၊ ထြက္ေပါက္မဲ့ ပင္လယ္ ၊ ျပိဳက် သြားတံတိုင္းမ်ား (ထိန္းခ်ဳပ္မႈ) ...

စၾကဝဠာ = ပကတိတရား ၊ အသိခက္ေသာ အရွိတရား ၊ အႏိႈင္းမဲ့-က်ယ္ ဝန္းျခင္း ၊ အနားသတ္မဲ့-တစ္စုံ တစ္ရာ ၊ လ်ိဳ႔ဝွက္ေသာ ဆြဲအားမ်ား ၊ စနစ္ တစ္ က် အားျပိဳင္ျခင္း ၊ ရွင္သန္ျခင္းရဲ ႔မိခင္ .... "

အဲလို ေတြးမိသမွ် ဆက္စပ္ေနတဲ့ စကားလုံးေတြ ေရးခ်လိုက္ပါတယ္ ... တစ္ ခါတစ္ေလ ေျပာင္းျပန္ေတြေရးခ်င္လည္း ေရးတာေပါ့ ... စိ္တ္ကူးေပၚမွာပဲ မူတည္တယ္ ... ျပီးေတာ့မွ ဘယ္ဘက္ႏွင့္ ညာဘက္ကို တစ္လွည့္ စီျပန္ ၾကည့္ရင္း စကားလုံးေကာင္း ဝါက်ေကာင္းေတြ စိတ္ကူးႏိုင္သေလာက္ ထပ္ျပီးေတာ့ ထြက္လာႏိုင္ပါေသးတယ္ ...

ဘယ္ညာ စာသားေတြျပည့္စုံလို႔ သံစဥ္ တစ္ခုႏွင့္ တြဲစပ္တဲ့အခါ သံစဥ္ စာသား တစ္ၿပိဳင္တည္းေရးတာထက္ ပိုျပီးလြယ္ကူတယ္ ... သီခ်င္းေကာင္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ အခြင့္အေရး ပိုမ်ားတယ္ ... ဒါေၾကာင့္ စာအုပ္-၂ ဟာ ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ ပို အေရးၾကီးတယ္လို႔ ေျပာျခင္းပါ ...

အေၾကာင္းအရာ ပုံစံ၂မ်ိဳး ...
-------------------------------
ကၽြန္ေတာ္ေတြးေလ့ ေရးေလ့ ရွိတဲ့ပုံစံ ၂ မ်ိဳး ရွိတယ္ ... story (ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို ျခံဳငံုျပီးေရးတယ္) ၊ moment ( အခိုက္အတန္႔ ကို ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေရးတယ္) .. အဲဒီ၂ မ်ိဳးပါပဲ ...

သူနဲ႔ ကိုယ္ နဲ႔ ေတြ႔ၾက ခ်စ္ၾက ခြာျပဲၾကတဲ့ story ေရးမလား ... ကိုယ့္ရည္းစားက တစ္ၿခားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကားထဲ ပါသြားတဲ့ moment ေရးမလား ... ပုံေသေတာ့ မရွိဘူး ... moment ေရးေနရင္း story ျဖစ္သြားတတ္သလို . story တည္ေနရင္း moment တစ္ခုမွာ focus ဝင္သြားတာလည္း ရွိတယ္ ... ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လမ္းေၾကာင္းမွာ ေမ်ာသြားရင္ စိတ္ကူးေတြ စကားလုံးထြက္လာတာေပါ့ဗ်ာ ... စတည္ျဖစ္ဖို႔ပဲ အေရးၾကီးပါတယ္ ...

ခပ္ရဲရဲေတြးျပီး ခပ္ရဲရဲေရးခ်ပစ္လိုက္ပါ ...
-------------------------------------------
အခ်ဳပ္အေႏွာင္ ကင္းစြာ ေတြးသင့္တယ္ ... လြတ္လပ္ ပြင့္လင္းတဲ့ စိတ္လို႔ေျပာ မလား ... ေပါ့ေပါ့ ပါးပါးပဲေျပာမလား ... ခင္ဗ်ား ရင္ထဲမွာ အမွန္ တစ္ ကယ္ေပၚေပါက္ ခံစားရတာကို လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ေပါ့ေပါ့ ပါးပါး ရဲရဲ ဝ့ံဝ့ံေရးခ်လိုက္ပါ ...

သူမ်ားေတြၾကိဳက္ပါ့မလား .. နားလည္ပါ့မလား ... စာသားေတြက ႏွပ္ခ်ီးတြဲေလာင္းနဲ႔ .. သံစဥ္ၾကီးက ေတာက်လိုက္တာ ... အဲဒါေတြ သိပ္မစဥ္းစားပါနဲ႔ ... လတ္တေလာေခါင္းထဲက ထြက္လာတာေတြကို စုေဆာင္း ဖို႔သာအဓိကပါ ...

ေနာက္ဆုံး အေခ်ာသတ္ ဆိုတဲ့ အဆင့္ေရာက္ေတာ့မွ အားလုံးျပန္ညွိႏိုင္တယ္ ... တစ္ခါ တစ္ေလလည္း လြယ္ကူ ရိုးရွင္းတဲ့ သံစဥ္ စာသားေတြဟာ ေမွာ္ဆန္စြာ လွပေနတာ ေတြ႔ရတတ္တယ္ ...

အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရိုးရိုးေလးပဲ စဥ္းစားၾကတာေပါ့ဗ်ာ ... ဘယ္ဂီတ တကၠသိုလ္ ၊ ဘယ္ ဆရာသမားကမွ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ကို ခက္ခက္ ခဲခဲ ဖန္တီး ဖို႔ မေျပာပါဘူး ... အရင္ဆုံး အရိုးရွင္းဆုံး ကိုပဲ ဖန္တီးခိုင္းတာပါ ... ေနာက္ေတာ့မွ အေတြ႔အၾကံဳ ၊ အတတ္ပညာ အရ ထပ္ျပီးကြန္႔ၾကတာပါ ... ။

သီခ်င္း ပုံစံ အမ်ိဳးမ်ိဳး ...
---------------------
သီခ်င္း တစ္ပုဒ္မွာ အဆိုႏွင့္ ပတ္သတ္တဲ့ -

Verse = သာမာန္ အဆိုပိုဒ္
Chorus = သံျပိဳင္ပိုဒ္ (အားေကာင္း ၊ တစ္ပုဒ္လုံး ရဲ႕အႏွစ္ခ်ဳပ္)
Pre:Chorus = သံျပိဳင္ပိုဒ္ အၾကိဳ
Bridge = မူကြဲ၊ သံစဥ္ ကြဲပိုဒ္
Music ပိုင္းႏွင့္ ပတ္သတ္လို႔ကေတာ့
Intro = မိတ္ဆက္ေတးသြား
Outro = ႏႈတ္ဆက္ေတးသြား
Solo / music = ေတးသြားပိုဒ္ စတာေတြရွိပါတယ္ ...

မူကြဲေတြကေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႔က Pre:Chorus ကို Bridge လို႔ေခၚတယ္ ... Bridge ကို Chorus 2 လို႔ေခၚတယ္ ... ေခၚခ်င္ သလိုေခၚ သိပ္ အေရး မ ၾကီး ဘူး ... အေရးၾကီးတာက ခင္ဗ်ားေရးတဲ့သီခ်င္းက နားေထာင္သူရဲ႕စိတ္ကို စြဲေဆာင္ႏုိင္ဖို႔ပဲ ...

Pre:Chorus ဆိုတာလည္း သီခ်င္းတိုင္းမွာ မလိုအပ္ဘူး ... Verse ႏွင့္ Chorus ၾကားမွာ ဟာေနတဲ့ အခါမ်ိဳး ၊ တိုေတာင္းတဲ့ Verse မ်ိဳး ၊ အသံနိမ့္လြန္းတဲ့ Verse မွ အသံျမင့္လြန္းတဲ့ Chorus ကို တက္သြားတဲ့ အခါမ်ိဳး .... စတဲ့ အေျခအေနေတြမွာ လိုအပ္ရင္ ထည့္သြင္းႏိုင္တယ္ ...

Bridge လည္း ထို႔အတူပါပဲ ... Verse-chorus-Verse-Chorus ရိုးအီလြန္းတဲ့အခါ Chorus-Bridge-Solo (သို႔မဟုတ္) Solo-Bridge-Chorus စသည္ျဖင့္ သုံးစြဲႏိုင္တယ္ ... Bridge ကိုေတာ့ ထူးထူးျခားျခား ဖန္တီးေစခ်င္ တယ္ ... ရိုးစင္းတဲ့ Verse-Chorus ေတြကို ထူးျခားတဲ့ Bridge တစ္ခု ထည့္ေပး လိုက္ရင္ သီခ်င္းရဲ႕အရသာၾကြတက္လာႏိုင္ ... မယုံႏိုင္ေအာင္ ေျပာင္း လဲသြားႏိုင္ပါတယ္ ...

ဂီတပိုင္းႏွင့္ ပတ္သတ္လို႔ ကေတာ့ လွပတဲ့ Intro , Outro , Solo ေတြ မဖန္ တီးႏိုင္ရင္ (သို႔မဟုတ္) သီခ်င္းမွာ မလိုအပ္ရင္ေတာ့ မထည့္တာ ပိုေကာင္း ပါလိမ့္မယ္ ... သမာရိုးက်ေတြပဲ တာ၀န္ေက် အခ်ိန္ဆြဲျပီး တီးထားတဲ့ Solo တစ္ပုဒ္ဟာ နားေထာင္သူကို နားအုံျဖတ္ရိုက္လိုက္ တာနဲ႔ အတူတူပဲ ...

တစ္ခ်ိဳ႔သီခ်င္းေတြ ေတြ႔ဖူးမွာပါ ... Verse , Chorus မွာနားေထာင္ေကာင္းသေလာက္ Solo , Music ေတြက်ရင္ ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ႏိုင္လြန္းတယ္ ... ဆီတစ္ဝင္းဝင္း သဲ တစ္ရွပ္ရွပ္ေလးေပါ့ ...

ဒါေၾကာင့္ Music ပိုင္းကို ဖန္တီးတဲ့ အခါ လက္လြတ္စပယ္ မလုပ္သင့္ပါ ... အားလုံး စုေပါင္းတိုင္ပင္ၾကျပီး သီခ်င္းရဲ႕ taste နဲ႔ လိုက္ဖက္တဲ့ သံစဥ္မ်ိဳး ကို ဖန္တီးသင့္ပါတယ္ ...

အေတြ႔ မ်ားတဲ့ သီခ်င္းပုံစံ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ...

Verse-Chorus-Verse-Chorus-Solo-Verse-Chorus
Verse-Chorus-Verse-Chorus-Solo-Chorus-Chorus
Verse-Pre:-Chorus-Verse-Pre:-Chorus-Solo-Pre:-Chorus
Verse-Verse-Chorus-Verse-Solo-Chorus-Bridge-Chorus
Chorus-Verse-Verse-Chorus-Bridge-Solo-Verse-Chorus ... မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္ ...

ခင္ဗ်ားရဲ႕သီခ်င္းဟာ Verse အားေကာင္းလား ။ Chorus အားေကာင္းလား ။ Bridge/Intro/solo/Outro ထည့္သင့္လား ဘယ္ေနရာမွာ ထည့္မလဲ စတာေတြေတာ့ သီခ်င္းရဲ႕ အရသာကိုၾကည့္ျပီး ဆုံးျဖတ္ရပါမယ္ ....

ေဘာင္အတြင္း လြတ္လပ္စြာ ဆန္႔တန္းျခင္း ... (အလြယ္ သီခ်င္းေရးျခင္း)
#######################################
အေပၚက ေရးခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ အားလုံးဟာ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခု လိုအပ္ပါတယ္ ... အဲဒီ နည္းေတြလည္း ေလ့က်င့္သြားမယ္ ...

ဒါေပမယ့္ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ကို အခု ခ်က္ခ်င္းေရးခ်င္တယ္ ဆိုရင္ ဒီနည္းအ တိုင္း ေရးႏိုင္ပါတယ္ .. (အခု မွ စတာ ... )

အဆင့္-၁ - အေၾကာင္းအရာ ၊ ဇာတ္လမ္း စာသားမ်ားကိုေရးျခင္း (၁၀မိနစ္)
အဆင့္-၂ - နိမိတ္ပုံ ၊ ဆက္စပ္ စကားလုံးမ်ားကိုေရးျခင္း (၁၀မိနစ္)
အဆင့္-၃ - chords ရွာေဖြျခင္း ၊ စာသားမ်ားကို လိုက္ဖက္ သံစဥ္ရွာေဖြျခင္း (၁၀မိနစ္)
အဆင့္-၄ - Chorus / hook မ်ား သတ္မွတ္ ရွာေဖြျခင္း (၁၀မိနစ္-၂၀မိနစ္)
အဆင့္-၅ - အေခ်ာသတ္ျခင္း ၊ ျဖည့္စြတ္ျခင္း (၁၀မိနစ္-၂၀မိနစ္)

ဒီနည္းအတိုင္းေရးလိုက္ရင္ တစ္နာရီ အတြင္းမွာ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္ ... ေကာင္းျခင္း ၊ ညံ့ျခင္း ကေတာ့ စိတ္ကူး ၊ အေတြ႔ အၾကံဳေပၚမွာ မူတည္မွာေပါ့ ... အေသးစိတ္ ထပ္ရွင္းျပပါမယ္ ...

အဆင့္ ၁ ႏွင့္ ၂ ကေတာ့ စာအုပ္၂ အေၾကာင္းအေနႏွင့္ အေပၚမွာေရးေပးခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္ ... ထပ္မရွင္းေတာ့ပါဘူး ...

အဆင့္-၃ ႏွင့္ ၄ ကို အဆင့္ေတြ ခြဲထားေပမယ့္ တစ္ခါတစ္ေလ တစ္ၿပိဳင္ တည္းေရးျဖစ္တာေတြလည္းရွိပါတယ္ ...

အဆင့္-၃ - စာအုပ္၂ ကို ေရးထားတဲ့ စာသားေတြကိုၾကည့္ျပီး ဒီသီခ်င္းဟာ ႏူးညံ့ မလား ေပါက္ကြဲ မလား ေႏွးမလား ျမန္မလား country လား pop လား rock လား punk လားဆိုတာ စဥ္းစားရပါမယ္ ...

သာမာန္အားျဖင့္ ေပါက္ကြဲ သီခ်င္းဆိုရင္ ျမန္ျပီး အလြမ္း သီခ်င္းဆိုရင္ ေႏွးတက္ေပမယ့္ ဒီေန႔လို အာရုံ ခံစားမႈမ်ားျပားလြန္းတဲ့ ေမာ္ဒန္ေခတ္ၾကီးထဲမွာ ပုံေသတြက္လို႔ မရေတာ့ဘူး ... တစ္ခါ တစ္ေလ က်ားလိုက္ သလိုလြမ္းျပီး ပ်င္းတြဲတြဲ အတြင္းေၾက ေပါက္ကြဲတာေတြလည္း ရွိတာပဲ ...

မယ္လိုဒီ ထြက္လာမွပဲ ဆုံးျဖတ္ရတာပါ ... အခုေတာ့ အၾကမ္းဆုံးျဖတ္ၾကည့္ မယ္ဗ်ာ ... စာသားေတြက အလြမ္းဆန္ဆန္ ဆိုပါေတာ့ ... tempo အလယ္ အလတ္ႏွင့္ အေႏွး စတိုင္ေရးစပ္မယ္ဗ်ာ ...

၁ - ခင္ဗ်ားၾကိဳက္တဲ့ (ေရးစပ္ခ်င္တဲ့ ပုံစံ) သီခ်င္း တစ္ခ်ိဳ႔ ရဲ႕ ေကာ့ဒ္တြဲေတြကို ေရးခ်လိုက္ပါ ... (မယ္လိုဒီ ခိုးတာ မဟုတ္ပါဘူး ... ေကာ့ဒ္တြဲ အိုင္ဒီယာ ယူတာပါ ... စု၊တု၊ျပဳ ရဲ႕ တုပျခင္းမွာေရးေပးခဲ့ျပီးပါျပီ)

၂ - အရင္ဆုံး တိုေတာင္းျပီး ရိုးရွင္းတဲ့ေကာ့ဒ္တြဲေတြကိုပဲ ေရြးပါ ... (ေနာက္ထပ္ျဖည့္လို႔ရပါတယ္)

၃ - ေရြးထားတဲ့ေကာ့ဒ္တြဲေတြကို အၾကိမ္ၾကိမ္ တီးခတ္ျပီး စိတ္ၾကိဳက္မယ္လိုဒီ ရတဲ့အထိ ညည္းဆိုၾကည့္ပါ ..

၄ - ရလာတဲ့ သံစဥ္ကို စာအုပ္ထဲက စာသားေတြႏွင့္ တြဲစပ္ၾကည့္ပါ ... တစ္ခါ တစ္ရံ စကားလုံးရဲ႔ေတာင္းဆိုမႈေၾကာင့္ မယ္လိုဒီႏုတ္ေျပာင္းသြားတဲ့အခါ ေကာ့ဒ္တြဲမွာ အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္ပါလိမ့္မယ္ ...

စကားလုံးေျပာင္းခ်င္ေျပာင္း မေျပာင္းရင္ ေကာ့ဒ္ေျပာင္းပစ္လိုက္ပါ .. အိုင္ဒီယာ သစ္ေပါ့.. တစ္ခါ တစ္ရံ လည္း စာသားေတြ ကေန မယ္လိုဒီ ထြက္ေန တတ္ပါတယ္ ... အဲဒီအခါ ေပၚလာတဲ့မယ္လိုဒီ ကို ေကာ့ဒ္စမ္းျပီး ထည့္ လိုက္ေပါ့ ... ဒါလည္း ကိုယ္ပိုင္ စစ္စစ္ေပါ့ ...

ေကာ့ဒ္တြဲကို တီးခတ္ ညည္း ဆိုတဲ့အခါ ခင္ဗ်ား ကိုယ္တုိင္ေကာ့တြဲ မွာ လြတ္ လပ္စြာေမ်ာပါေနလိုက္ပါ ... အေႏွာင္အဖြဲ႔ အေမွ်ာ္စိတ္ ကင္းကင္းႏွင့္ တီးဆိုလိုက္ပါ ...

အဆင့္ -၄ - တီးဆိုလို႔ ရတဲ့ သံစဥ္ စာသားေတြမွာ ဘယ္အပိုဒ္ က Verse ၊ ဘယ္အပိုဒ္က Chorus လုပ္မယ္ ဆိုတာ စဥ္းစားရေတာ့မယ္ ... ပုံမွန္ အားျဖင့္ Chorus ဆိုတာ သီခ်င္းေခါင္းစဥ္ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သီခ်င္း တစ္ ပုဒ္ လုံးရဲ႕ အႏွစ္ခ်ဳပ္လိုျဖစ္ေနရမွာေပါ့ ...

တိုေတာင္းျပီး အဓိပၸာယ္ျပည့္ဝမယ္ ထပ္တလဲလဲ ဆိုလို႔ေကာင္းမယ္ဆိုရင္ hit ျဖစ္တဲ့ chorus တစ္ခု ရျပီလို႔သာ မွတ္လိုက္ေတာ့ ... (ကိုယ္ေရးတာ ကိုယ္ၾကိဳက္ရင္ျပီးေရာေပါ့ ... ေနာ့ ) :D

အဆင့္ - ၅ - သီခ်င္းတစ္ပုဒ္လုံး နီးပါး ပုံေပၚလာတဲ့အခါ အေခ်ာသတ္ပါေတာ့ မယ္ ... တစ္ပုဒ္လုံးကိုျခဳံျပီး ျပန္လည္ သုံ႔သပ္ပါေတာ့မယ္ ... အဲဒီမွာျဖစ္ တတ္ေလ့ရွိတဲ့ျပႆနာ တစ္ခ်ိဳ႕ကို ေျဖရွင္းရေတာ့မယ္ ...

ျဖစ္တတ္ေလ့ ရွိတဲ့ျပႆနာ တစ္ခ်ိဳ႕
-------------------------------------
၁ - သံစဥ္ေတြ စြဲေဆာင္မႈ မရွိဘူး ....

မ်ားေသာ အားျဖင့္ မယ္လိုဒီ ရိန္႔ခ်္(range) က်ဥ္းရင္ ျဖစ္တတ္ပါတယ္ ... အဲဒီ အခါ သံစဥ္ေတြကို နိမ့္သင့္တဲ့ ေနရာႏွိမ့္မယ္ ျမင့္သင့္တဲ့ေနရာျမွင့္မယ္ .
verse ကေန chorus သြားတာ မေျပျပစ္ဘူး အဆင္မေျပဘူး ဆိုရင္ Pre:chorus ကို ထည့္သင့္ရင္ထည့္ . စကားလုံးကာရန္ မိမိ အခ်ိတ္ အ ဆ က္ မိမိေျပာင္းမယ္ . ေကာ့ဒ္ေၾကာင္ေလးေတြ အစားထိုးဖို႔ ၾကိဳးစားမယ္ (ေမ ဂ်ာေကာ့ဒ္ကို ေမဂ်ာ ဆဲဗင္းေျပာင္းသလို ၊ မိုင္နာေကာ့ဒ္ကို ဒိုမိနန္႔ ဆဲဗင္းေျပာင္းသလို) စသည္ျဖင့္ သံစဥ္/စာသားေျပာင္းသင့္တဲ့ေနရာေတြကို ေျပာင္းျခင္းျဖင့္ ေျဖရွင္းႏိုင္ပါတယ္ ...

၂ - Chorus က ေငါင္ေၾကာင္ေၾကာင္ျဖစ္ေနတယ္

စာသား အားနည္းတဲ့အခါ ၊ verse ႏွင့္ chorus သံစဥ္ နိမ့္ျမင့္ သိပ္ မကြာျခား တဲ့ အခါ ျဖစ္တတ္ပါတယ္ ... အဲဒီအခါ Verse ကို အသံနွိမ့္ (ဒါမွ မဟုတ္) Chorus ကို အသံျမွင့္ ၊ Pre:Chorus ထည့္သင့္ရင္ ထည့္ ရပါမယ္ ...

အေပၚမွာေျပာခဲ့သလို Chorus ဆိုတာ တိုေတာင္းျပီး အဓိပၸာယ္ျပည့္ဝရ မယ္ .. ေခါင္းစဥ္ ရဲ႕အႏွစ္ခ်ဳပ္ျဖစ္ရပါမယ္ ... အဓိက စာသားေတြ verse ထဲေရာက္ေနရင္ ျပန္ယူ သုံးလိုက္ပါ .. verse အတြက္ စာသား သစ္ျပန္ရွာလိုက္ပါ ... ဒီလို လည္းေျဖရွင္းႏိုင္ပါတယ္ ...

၃ - စာသားေတြ ကေလးဆန္မယ္ (သို႔မဟုတ္) စိတၱဇ ဆန္မယ္ အခ်ိတ္ အဆက္ မမိဘူး

စာသားေတြ ကေလးဆန္ေနရင္ စာအုပ္ ဘယ္ဘက္ျခမ္းက နိမိတ္ပုံေတြကို ေျပာင္းျပီး သုံးၾကည့္ပါ .. ကာရန္ကို ဦးစားေပးျပီး စကားလုံး ရွာၾကည့္ အစား ထိုးၾကည့္ပါ ... ။

စိတၱဇ ဆန္မယ္ အခ်ိတ္အဆက္ မမိဘူးဆိုတာေတာ့ နိမိတ္ပုံေတြသုံးလြန္း တင္စားလြန္း ရင္ျဖစ္တတ္ပါတယ္ . ေလ်ာ့ သင့္တဲ့ေနရာေလး ကိုေလ်ာ့လိုက္ပါ . စာအုပ္-၂ ညာဘက္ျခမ္းက ရိုးရိုး story line စာသားေတြကို ေျပာင္းသုံးၾကည့္ပါ ... ။

၄ - သံစဥ္ ၊ စာသား အားလုံးေက်နပ္တယ္ ... ဒါေပမယ့္ ဘာလိုေနမွန္းမသိဘူး

ဒါဆိုရင္ေတာ့ အတီးျပႆနာျဖစ္ဖို႔မ်ားတယ္ ... ကၽြမ္းက်င္နားလည္တဲ့ အတီး သမားေတြႏွင့္ တိုင္ပင္ၾကည့္ပါ ... ခင္ဗ်ား ရဲ႕ေကာ့ဒ္တြဲ မွာ ေထာက္ေနဟာေနတဲ့ေနရာမွာ ေကာ့ဒ္ျဖည့္သင့္ရင္ျဖည့္ တီးလုံးျဖည့္သင့္ရင္ျဖည့္ ... ။

Rock style ေတြမွာ ဆိုရင္ chord / vamp အစား riff တစ္ခု ဖန္တီးျပီးအစားထိုး ... စသည္ျဖင့္ ဟာေနတဲ့ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ကို ၾကြတက္ေအာင္ျပဳလုပ္ႏိုင္တယ္ ...

ဥပမာ - ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ mid tempo rock သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ရဲ႕ Riff စဥ္းစားပုံက ဒီလုိပါ ...

B major key
step-1- ll B _ _ _ l E _ _ _ ll
step-2- ll B _ _ .A l _ .E _ _ ll
step-3- ll B 11 15# .A l .7b .E .4 45# ll or ll 1 11 15# .7b l .7b .4 .4 45# ll

ေကာ့ဒ္ ၂ ခုသာ ပါတဲ့ ေကာ့ဒ္တြဲေလးကို Riff တစ္ခု အျဖစ္ေျပာင္းပစ္လိုက္တာပါ ... မယ္လိုဒီေျပာင္းစရာမလိုဘဲ သီခ်င္းၾကြတက္ သြားပါတယ္ .

တစ္ခ်ိဳ႕က အတြန္ ႔တက္ေကာင္းတက္မယ္ ... အႏုပညာ ဖန္တီးတဲ့ေနရာမွာ ဒီလိုေဘာင္ေတြ ၊ ပုံစံေတြႏွင့္ လုပ္ရသလား ... စစ္မွန္ပါ့မလား လြတ္ လပ္ပါ့ မလားေပါ့ ..

ဒီေဘာင္ေတြဟာ ပန္းတိုင္သြားမယ့္ လမ္းေၾကာင္းေတြပါ ... သတ္မွတ္ထားတဲ့ေဘာင္ အခ်ိန္အတြင္းမွာ အလ်င္အျမန္ေတြးေခၚႏိုင္ဖို႔ ၊ အေတြးအေခၚ စြမ္း ရည္ျမင့္တက္ဖို႔ ၊ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚတတ္ဖို႔ အတြက္ နည္းစနစ္ေတြလည္း ျဖစ္တယ္ ...

ဒီနည္းအတိုင္း သီခ်င္း ၅ ပုဒ္ေလာက္ေရးျပီးရင္ ... အခ်ိန္အကန္႔အသတ္ မရွိ ငူငူၾကီးေငါင္ျပီးေတြးတာထက္ .. သတ္မွတ္ခ်ိန္အတြင္း အလ်င္ အျမန္ေတြးျပီးေရးခ်တာ ... ဘယ္ဟာ ပိုလြတ္လပ္ေၾကာင္း ခင္ဗ်ားကိုယ္တိုင္ သိလာလိမ့္မယ္ ...

ဒါေၾကာင့္လည္း ေဘာင္အတြင္း လြတ္လပ္စြာ ဆန္႔တန္းျခင္း လို႔အမည္ေပးခဲ့တာပါ ... လမ္းေၾကာင္းေတြေပးထားေပမယ့္ ခင္ဗ်ားတို ႔အဆင္ေျပသလို ကိုယ္တိုင္ တီထြင္လည္းရပါတယ္ ... ကိုယ္ အဆင္ေျပဖို႔ အေရးၾကီးတာပဲ ဟုတ္ဖူးလား ...

ဒီေလာက္ဆိုသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို အလြယ္ဖန္တီးႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္ ...
ခင္ဗ်ားတို႔ အေတြးက လြတ္လပ္စြာ သီးပြင့္မယ့္ ေမွာ္ဆန္တဲ့သံစဥ္ စာသားေလးေတြကို ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္ ...

ေနာက္ဆုံး အၾကံေပးခ်င္တာေတာ့ ... တစ္ကယ္ကို ဂီတ အႏုပညာေလာက ဝင္မယ့္ ညီအစ္ကိုေတြ ဆိုရင္ေတာ့ ဒီေလာက္နည္းစနစ္ေလာက္ႏွင့္ မေက်နပ္ဘဲ သိသင့္ေလ့လာသင္ယူသင့္ တဲ့ ပညာရပ္ေတြကို မျဖစ္မေန သင္ ယူဖို႔ အၾကံဥာဏ္ေပးရင္း ... စကား လက္ေဆာင္ တစ္ခု ပါး လိုက္ ပါရေစ ... ။

သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ ဖန္တီးရတာ လြယ္ပါတယ္ ....
ဒါေပမယ့္ ....
သီခ်င္းေကာင္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ေတာ့ ခက္လိမ့့္မယ္ ...



Win Ko
(4.Jan.2014)

ဂီတအေၾကာင္း ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ


No comments:

Post a Comment