Tuesday, January 8, 2019

ယူမိုး ရဲ႕ ဂီတျဖတ္သန္းမႈ တစ္ခ်ိဳ႔


ကို ယူမိုး ရဲ႕ The Songs of Portrait album ဟာ review ေရးဖို႔ မလိုေအာင္ကို သူ႔တန္ဖိုးနဲ႔သူ ရိွၿပီးသား ကိစၥမို႔ အထူး တစ္လည္ မၫႊန္းဆိုခ်င္ပါဘူး။ ေခြမထြက္ခင္ကတည္းက ကိုဘလက္ေခ်ာရဲ႕ အႀကိဳ ခံစားမႈ စာစုေလးေတြနဲ႔တင္ စိတ္ဝင္စားမႈကို ပိုျမင့္တက္ေစခဲ့ပါတယ္။ 

မေန႔တစ္ေန႔က ကိုသူရ ရဲ႕ ဂီတပညာ သာရကာေတြ မပါဝင္ဘဲ ခံစားရတဲ့ အတိုင္း သန္႔သန္႔ေလး ခံစား ေရးဖြဲ႔ ထားတာေလး ဖတ္မိေတာ့လည္း ထိ႐ွရပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တဲ့ ကြၽန္ေတာ့္႐ႈေထာင့္ကေန ခံစားထိ႐ွမိသေလာက္ေတာ့ ေျပာခ်င္ေရးခ်င္လာမိပါတယ္။

ကို ယူမိုး ရဲ႕ ဂီတျဖတ္သန္းမႈ ကို ကိုဘလက္ေခ်ာ စာစုေတြထဲမွာ အေတာ္အသင့္ ဖတ္ဖူးၾကမွာပါ။ မသိေသးတဲ့ သူေတြအတြက္ အတိုခ်ံဳး မိတ္ဆက္ရရင္ သူဟာ တာရာရဲ႕ ျဖစ္တည္မႈမွာ အဓိက ပံပိုးခဲ့တဲ့ ေတးေရးဆရာေတြ (ေဇာ္မိုးသြင္၊ လြင္ေမာင္ေမာင္၊ ယူမိုး၊ ေမာင္ေမာင္ေဇာ္လတ္၊ အယ္ျဖဴ) ထဲက တစ္ေယာက္၊ ကိုငွက္ရဲ႕ ဝင္႐ိုးစြန္းမီး အယ္လ္ဘမ္မွာ သူ႔အမုန္း ဆိုတဲ့ သီခ်င္းကို ပါဝင္ေရးဖြဲ႔ခဲ့သူ၊ ကိုယ္တိုင္ လည္း ကစားပြဲမ်ား အမည္ရတဲ့ တစ္ကိုယ္ေတာ္ အယ္လ္ဘမ္ကို 1990 ႏွစ္မ်ား တစ္ဝိုက္ဆီ က ထြက္ရိွခဲ့ဖူးသူ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီ အယ္လ္ဘမ္မွာ ကို ယူမိုး တစ္ကိုယ္ေတာ္ ေရးဖြဲ႔တဲ့ ပံုတူ သီခ်င္း ငါးပုဒ္ကို နားဆင္ရမွာပါ။ သိဒၶတၳ၊ ဗက္ထရန္စေမလိုဗစ္၊ မာသာထရီဆာ၊ ဂြၽန္လင္ႏြန္ နဲ႔ ၿမိဳ႕မၿငိမ္း ဆိုတဲ့ မတူညီတဲ့ လူပုဂၢိဳလ္ ငါးဦးရဲ႕ ႐ုပ္ပံုလႊာကို မတူညီတဲ့ ဂီတပံုစံ ငါးမ်ိဳးနဲ႔ နားဆင္ရမွာပါ။ 






ဂီတပံုစံ မ်ားတာနဲ႔ပဲ လိုင္းစံုတယ္ လို႔ မသတ္မွတ္ေစခ်င္ပါ။ ဒီ ဂီတပံုစံေတြ ကလည္း သူ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့၊ သူ႔ကို လႊမ္းမိုး ခဲ့တဲ့ ေခတ္ေတြ၊ လူပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ သကၠရာဇ္ေတြ၊ အႏုပညာေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈေတြပါပဲ။ 

ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက ဂီတပံုစံ ဆိုတာ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြပါ။ ဥပမာ- ပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္က သူေရးခ်င္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ ပံုတူကို လိုက္ဖက္မယ့္ ဆီေဆး၊ ေရေဆး၊ ခဲ၊ ဖေယာင္း စတဲ့ medium အသံုးျပဳ ျပီး ေရးထားတဲ့သေဘာပါပဲ။ 

ထပ္ၿပီး ဥပမာေပးရရင္ ပန္းခ်ီ ဦးေသာင္းဟန္ ရဲ႕ ေသာင္းဟန္ေရးဟန္ စာအုပ္ထဲကလို ဝင္းဦး၊ ခ်ိဳျပံဳး ကို ေရေဆး၊ ခင္သန္းႏု ကို ဆီေဆး၊ ေဌးဝင္း ကို မင္ျခစ္ နဲ႔ ေရးျခစ္ထားသလိုပါပဲ။ တစ္အုပ္လံုးကို ျခံဳၾကည့္ လိုက္ရင္ေတာ့ အားလံုးဟာ ပံုတူပန္းခ်ီကား စီးရီးေတြပါပဲ။

ဒီ အယ္လ္ဘမ္ရဲ႕ အဖြင့္ သီခ်င္းကိုေတာ႔ သိဒၶတၳ နဲ႔ စဖြင့္ပါတယ္။ သိဒၶတၳ ကို ဗုဒ ၶအေနနဲ႔ မေရးဖြဲ႔ဘဲ တရား႐ွာဖို႔ ေတာထြက္တဲ့ အိမ္ေ႐ွ႕စံ တစ္ဦးေနရာက ခံစားေရးဖြဲ႔ထားပါတယ္။ " ပိတ္ေနတဲ့ ကမၻာရဲ႕ တံခါးတစ္ခ်ပ္ကို ဖြင့္ခဲ့... နန္းေတာ္ရဲ႕ အျပင္ဘက္ အေမွာင္ရိပ္မ်ားကို ျဖတ္ခဲ့" ဆိုတဲ့ စာသားနဲ႔ ေနာက္ခံ country music ဟာ ဖြားဖက္ေတာ္ အမတ္၊ ဖြားဖက္ေတာ္ျမင္း တို႔နဲ႔ ကဆုန္စိုင္းေနတဲ့ ဇာတ္ဝင္ခန္းနဲ႔ ကြက္တိပဲေပါ့။

သီခ်င္းစာအုပ္ထဲက ဗုဒ ၶပံုကို နားရြက္႐ွည္ႀကီး မပါေအာင္ crop လုပ္ထားတာ ကိုက လူသားတစ္ဦး အေန နဲ႔ပဲ ခံစားမိေစပါတယ္။ တစ္ဆက္တည္း မွာပဲ ကိုငွက္ ရဲ႕ မဇ်ၥိမ နဲ႔ မဟာဝီရ အို ဗုဒၶ တို႔ကိုပါ တစ္ၿပိဳင္နက္ သတိရမိျပန္ပါတယ္။


ဒုတိယ အပုဒ္ အေနနဲ႔ ပထမ အယ္ဘ္ဘမ္ထဲက ဗက္ထရန္စေမလိုဗစ္ ကို new version နဲ႔ ျပန္တီး ခတ္ ပါတယ္။ တေယာသံၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္ နဲ႔ ပိုမိုခမ္းနားတဲ့ blues ဆန္ဆန္ဗား႐ွင္း အျဖစ္ ျပန္ၾကားရပါတယ္။ ကမၻာေက်ာ္ ႐ုပ္ပံုလႊာေတြၾကားထဲမွာ ေဘာ့စနီးယား စစ္ပြဲကာလထဲက လူသိမမ်ားတဲ့ ဆာယာေယဗို ဂီတ သူရဲေကာင္း တစ္ဦးရဲ႕ ႐ုပ္ပံုလႊာကို ေရးဖြဲ႔ထားတာပါ။

တီးခတ္မႈအပိုင္း အဆင့္ျမင့္ သပ္ရပ္ေနေပမဲ့ သီခ်င္းရဲ႕ ဝိညာဥ္နဲ႔ vocal အပိုင္း ကေတာ့ ပထမ အယ္လ္ဘမ္ ထဲက waltz ဗား႐ွင္း ကိုပဲ ပိုထိ႐ွမိပါတယ္။ ဥပမာ- Knockin on Heaven's Door ကို Bob Dylan နဲ႔ GNR ကြဲျပားသလိုပါပဲဗ်ာ။

မာသာထရီဆာ သီခ်င္း ကေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို ေ႐ွး႐ႈသူျဖစ္တာေၾကာင့္ Bob Marley တို႔၊ ေစာဖိုးခြား တို႔လို reggae style ေလးနဲ႔ အံဝင္ခြင္က်ပါပဲ။ ဘာ instrument မွ မပါဘဲ human voice အထပ္ထပ္ နဲ႔ လက္ခုပ္သံ၊ လက္ေဖ်ာက္သံေတြ ေနာက္ခံထားၿပီး သီဆို ထားပါတယ္။

ကိုသူရ ေရးတင္ထားသလို လူသားေတြကို အက်ိဳးျပဳခဲ့သူ ကို လူသား ဆန္ဆန္ ဂုဏ္ျပဳထားတဲ့ လွပတဲ့ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ပါပဲ။

ဂြၽန္လင္ႏြန္ သီခ်င္းရဲ့ စာသားေတြ ကေတာ့ Imagine သီခ်င္းကို ရည္ရြယ္ ညည္းတြားေနမွန္း ေပၚလြင္ ပါ တယ္။ music ပံုစံ ကေတာ့ 1980 ဝန္းက်င္က သီခ်င္းေတြကို လြမ္းမိေစပါတယ္။ Acoutic ပုံစံ ႐ိုး႐ိုး ႐ွင္း႐ွင္း ေလး သီဆို တီးခတ္ထားတာကလည္း ဘာမာယာမွ မပါတဲ့ Rock N Roll ေခတ္ဦးကို ရည္ၫႊန္းထားသလို ခံစားရပါတယ္။ hollow lead နဲ႔ harmonica တြဲစပ္ထားတဲ့ solo ကလည္း အလြမ္းဓာတ္ကို ပိုမိုႏိႈးဆြခဲ့ေပါ့။

အယ္လ္ဘမ္ရဲ႕ အပိတ္ သီခ်င္းအေနနဲ႔ ေရးဖြဲ႔ဖို႔ အင္မတန္ တာဝန္ႀကီးတဲ့ ၿမိဳ႕မၿငိမ္း ရဲ႕ ႐ုပ္ပံုလႊာကို ေရးဖြဲ႔ ထားပါတယ္။ classical ဂစ္တာနဲ႔ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ဗံုေတြရဲ႕ အတြဲအစပ္ဟာ အရသာရိွလွသလို ႐ိုးရာစည္းနဲ႔ဝါး စည္းခ်က္ကလည္း ခ်စ္စရာေကာင္းပါတယ္။

Chorus မွာ ျမနႏၵာသီခ်င္း တစ္ပိုင္းတစ္စကို filling တီးခတ္ထားတာေလးကလည္း ဆြဲေဆာင္မႈရိွပါတယ္။ ဒီသီခ်င္းမွာ အားမလို အားမရျဖစ္မိတာကေတာ့ သီခ်င္း တိုလြန္းေနတာပါပဲ။ guitarist ခ်စ္စမ္းေမာင္ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ ျမနႏၵာ tapping solo ဟာ ဒီသီခ်င္းရဲ႕ solo ေနရာအတြက္ပဲ လို႔ေတာင္ စိတ္ကူးယဥ္မိပါတယ္။
solo ေနရာမွာ ျမနႏၵာသီခ်င္း မဟုတ္ေတာင္ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းရဲ႕ ေတးသြား တစ္ခုခုကို ခပ္႐ွည္႐ွည္ေလး တီးခတ္ လိုက္ရင္ ပိုအရသာရိွလိမ့္မယ္ လို႔လည္း ထင္ျမင္မိပါတယ္။

သီခ်င္းနားေထာင္ေနရင္း သီခ်င္းစာအုပ္ထဲက ဘာေၾကာင့္ ... 
ေသျခင္းတရားကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့ရတာလဲ
မန္းေတာင္ေျခမွာေတာ့
ျမဴခိုးေတြ ေဝေနေပါ့
ဆိုတဲ့ စာစုေလးကို ဖတ္လိုက္မိတဲ့အခါ...
*
မ်ိဳးဆက္တိုင္းမွာ ကိုယ္ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ ေခတ္ တစ္ေခတ္ ရဲ႕ အႏုပညာေတြကို ဆာေလာင္မြတ္သိပ္တဲ့ စိတ္ေတြ ရိွၾကပါတယ္။

ကိုညီထြဋ္ႀကီးက Rock N Roll ေခတ္ထဲမွာပဲ ခုန္ဆင္းေနရစ္ ခဲ့ပါၿပီ လို႔ ေျပာဖူးသလို ကိုမ်ိဳးေက်ာ့႔ ကလည္း တစ္ခ်ိန္က်ရင္ ေဂ်ေမာင္ေမာင္ သီခ်င္းေတြ ျပန္ဆိုခ်င္တယ္၊ သူတို႔ေခတ္မွာ ကြၽန္ေတာ္ ခုန္ဆင္းေနရစ္ခဲ့ပါၿပီ လို႔ ေျပာဖူးပါတယ္။

ခုလည္း ကို ယူမိုးက သူ ခုန္ဆင္းေနရစ္ခဲ့တဲ့ ေခတ္ထဲက အေငြ႔အသက္ေတြနဲ႔ အႏုပညာ အသစ္တစ္ခု ဖန္တီး ခ်ျပခဲ့ပါၿပီ။ ေခတ္ခ်င္း တူသူေတြအတြက္....၊

ေခတ္ခ်င္း မတူလည္း ရင္ဘတ္ခ်င္း တူသူေတြ အတြက္ေပါ့။ ။


Crd .. .Lu Maw Han
         
            ယူ မိုး


1 comment:

  1. ေက်းဇူးဗ်ာ...ခုုလိုုဖတ္ရလိုု ့.....ဒါနဲ ့ဗ်ာ Waltz ဗားရွင္း ေလးဆိုုတာ Bertrand smajlovic သီခ်င္းလာဗ်...နားေထာင္ခ်င္ပါတယ္။ ဘေလာ့ဘ္ ကိုုၾကည့္လိုုက္ေတာ့ ေန ့စြဲ ေလးေတြက အသစ္ေတြျဖစ္ေနတာ ေတြ ့ေတာ့ ဘေလာဘ့္က ခုုထိလဲ ေရးေနၾကတုုန္းပါဘဲလားးးေပါ့ဗ်ာ။

    ReplyDelete