Thursday, December 14, 2017

ထူးအိမ္သင္ ရဲ႔ ေဝဖန္ေရး အျမင္


 

စာေပ၊ ဂီတ၊ ရုပ္ရွင္၊ သဘင္..အစရိွတဲ့ အႏုပညာ ဘာသာရပ္ေတြမွာ သူ႔လုိင္းနဲ႔ သူ ေဝဖန ္သံုးသပ္...
ေနၾကတဲ့ ေဝဖန္ေရး ပဂၢိဳလ္မ်ား ရိွေနၾကပါတယ္။


မရိွမျဖစ္ လုိအပ္တာကေတာ့ မွန္ေပမယ့္ တစ္ဘက္ေစာင္းနင္းကို အားမနာပ ေျပာဆုိတာမ်ိဳး ကိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ခ်န္ရစ္ခဲ့ရမွာ ျဖစ္သလုိ အေဝဖန္ခံ၊ အသံုးသပ ္ခံရတဲ့ အႏုပညာရွင္က ေဝဖန္ေရးဆရာမ်ား လုပ္ရပ္မွားမ်ားကို ေထာက္ျပ လာတဲ့အခါမွာလည္း ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ သမာ သမတ္ က်စြာ စာမ်က္ ႏွာေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။


ထုိသို႔ ခံယူခ်က္၊ ယံုၾကည္ခ်က ္မ်ားျဖင့္ ဂီတေဝဖန္ေရး ပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ား၏ တစ္ခ်ိဳ႔ မွားယြင္းေနေသာ ေဝါဟာရမ်ား၊ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားကို ဂီတပညာရွင္ "ထူးအိမ္သင္" နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ ဂီတေဝဖန္ေရး မွားယြင္း ခ်က္မ်ား.... ေျပာခဲ့ၾကရာတြင္ " ထူးအိမ္သင ္" ေထာက္ျပ ကိုးကား ထားသည့္ စကားလံုးမ်ားကို အျဖတ ္အေတာက္ လံုးဝမရိွပဲ မေဟသီ စာမ်က္ႏွာေပၚမ ွတစ္ဆင့္ စာခ်စ္သူ ဂီတ ရင္ခုန္သူ အားလံုးကို မိတၱဴ ပြားလုိက ္ပါရေစခင္ဗ်ာ....


ထူးအိမ္သင္
ေဝဖန္ေရးနဲ႔ ပတ္သတ္လုိ႔ ပထမဦးဆံုးေျပာရမယ ္ဆုိရင္ ေဝဖန္လုိ႔လဲ ဘာမွမျဖစ္ဘူး။ မေဝဖန္လုိ႔လည္း ဘာမွ မျဖစ္ဘူး ဆုိတာပဲ။

ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ ဆုိေတာ့ ... ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ဆီက ဂီတ ေဝဖန္ေရး ဆုိတဲ့ ဥစၥာက " မွန္ကန္ျပီး စနစ္က်တဲ့
ေဝဖန္ေရး " မဟုတ္လုိ႔ပဲ။

အထူးသျဖင့္ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ကို ခ်ည္းကပ္ပံု မွားယြင္းေနတယ္လုိ႔ ဆိုရမယ္။ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ မွာ အဆို (Vocal) နဲ႔ အတီး (Music) ရယ္လုိ႔ ႏွစ္ပိုင္း ရိွတဲ့အတြက္ အတီး (Music) ပိုင္း ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ Harmony, Rhythm, Melody တုိ႔ရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမႈ (Composition) တုိ႔ရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမ ႈရယ္ ျပီးေတာ့ အဆုိသမားရဲ႔ ဒီ သီခ်င္း ေပၚမွာဝင္စားမႈ Inspiration, Mood, Style စတာေတြကို စနစ္တစ္က် မွန္မွန္ ကန္ကန္ ခ်ည္းကပ္ျပီး သံုးသပ္မႈ လံုးဝ အားနည္းေနပါတယ္။




အထူးသျဖင့္ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ကို ဖြဲ႔စည္းမႈရဲ႔ ရသပုိင္း ဆုိင္ရာ တန္ဖုိးျဖတ္မႈ (Aesthetic Value) လံုးဝ
မရိွပဲ Voice Production နဲ႔ Breath Control တုိ႔ကိုပဲ သံုးသပ္ ေဝဖန္ေရးမ်ိဳး....။
(ဥပမာ - ၁၉၉၂ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာလထုတ္ မေဟသီမဂၢဇင္းပါ "ကိုေစာႏု" ရဲ႔ ေဝဖန္ေရးမ်ိဳး)

ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ္ခံစားရသလုိ လံုးဝ စနစ္က်မႈ မရိွပဲ ထင္ရာေလွ်ာက္ေျပာတဲ့ ပညာရွင္ မဆန္တဲ့
ေဝဖန္ေရးမ်ိဳး..။
(ဥပမာ - သေျပေတး မဂၢဇင္းက " လူလူသူသ ူ" ရဲ႔ ေဝဖန္ေရးမ်ိဳး)

ေနာက္တစ္ခုက သီခ်င္း န႔ဲ ဘာမွ မဆုိင္တဲ့ ဂီတ ေဝဖန္ေရး လို႔ေတာင္ ေျပာဖုိ႔ခက္တဲ့ ရမ္းကားမႈမ်ိဳး။
(ဥပမာ - " ဆူဒိုနင္ " ရဲ႔ ေဝဖန္ေရးမ်ိဳး)

အဲဒီလ ုိေဝဖန္ေရးမ်ိဳးေတြေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္ ဂီတေလာကၾကီး ဘာမွ တုိးတက္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘာမွလည္း ဆုတ္ယုတ္ သြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဝဖန္လုိ႔လည္း ဘာမွမျဖစ္ဘူး။
မေဝဖန္လုိ႔လည္း ဘာမွမျဖစ္ဘူးလုိ႔.. ကြ်န္ေတာ္ ေျပာရတာပါ။

ကိုေစာႏု ဆုိရင္ သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမႈ သီဆုိသူရဲ႔ သီခ်င္းပါ အေၾကာင္းအရာ ခံစားမႈကို ဝင္စား ေဖာ္ထုတ္မႈေတြကို လံုးဝ မၾကည့္ပဲ Breath Control နဲ႔ Voice Production ကိုသာ ေလွ်ာက္ေျပာေန တယ္။

ဘယ္ေနရာကို ဘာနဲ႔ ဆုိရမယ္ ( ဥပမာ-.. ရင္ဘတ္နဲ႔ ဆုိရမယ္၊ ႏွာေခါင္းနဲ႔ ဆုိရမယ္၊ ေလသြင္းတာ မွားတယ္၊ ေလထုတ္တာ မွားတယ္ ) အဲဒါေတြကိုသာ အဓိက ထားျပီး ေျပာေနတယ္။

ဘယ္လုိ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ တူသလဲဆုိေတာ့....
(ကဗ်ာဆရာ တစ္ေယာက္ေရးတဲ့ ကဗ်ာ တစ္ပုဒ္ကို ရသပုိင္း၊ ခံစားမႈရဲ႔ အလွအပ စသျဖင့္ ခံစားသံုးသပ္
ရမယ့္ အစား..) ကၾကီးေရးပံု မွားေနတယ္။ သေဝထုိး ကုိ ေအာက္က စ,ေရးရမယ္။ ပေစာက္ကို တစ္ဆက္ တည္း မေရးရဘူး။ စသျဖင့္ ေလွ်ာက္ေျပာေနတာမ်ိဳးနဲ႔တူတယ္။

သီခ်င္း တစ္ပုဒ္ရဲ႔ အေၾကာင္းအရာကို ထိေရာက္စြာ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔ အတြက္ အဆုိသမား တစ္ေယာက္ဟာ
လုိအပ္ရင္ လုိအပ္သလုိ အသံ ထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ ေလထိန္းခ်ဳပ္ မႈကို မိမိ စိတ္ၾကိဳက္ ျပဳလုပ္ႏိုင္တယ္။

ဒီခံစားမႈမ်ိဳး ေပးႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ လည္ေခ်ာင္းျပြန္သားေတြကို အသံုးျပဳမွ ျဖစ္မယ္ ဆုိရင္ သူသံုးမွာပဲ။
သူေပးခ်င္တဲ့ ရသမ်ိဳးကို ေပးႏုိင္ဖုိ႔ ယုတ္စ ြအဆံုး နားရြက္နဲ႔ ဆုိမွ ျဖစ္မယ္ ဆုိရင္ေတာင္ နားရြက္နဲ႔
ဆုိမွာပဲ။

ဆုိလုိတာက Breath Control နဲ႔ Voice Production ကုိ သီခ်င္းရဲ႔ အေၾကာင္းအရာက ေတာင္းဆုိတဲ့ အတုိင္း အဆုိသမား တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ အသံုးျပဳမယ္လုိ႔ ဆုိလိုတာပါ။

ေနာက္ ဥပမာ တစ္ခုအားျဖင့္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔ Harmony သင္ခန္းစာကို စတင္ေလ့လာၾကတဲ့အခါ
မည္ကဲ့သုိ႔ ျပဳလုပ္သင့္သည္။ မည္ကဲ့သုိ႔ မျပဳလုပ္ရ ဆိုတဲ့ ဥပေဒသေတြကို ေတြ႔ခဲ့ မွတ္သားခဲ့ရတယ္။ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္ စသျဖင့္ေပါ့။

ဒါေပမယ့္ Harmony  သင္ခန္းစာရဲ႔ အဆင္အျမင့္ဆံုး အပိုင္းျဖစ္တဲ့  Counter Point အခန္းကို ေရာက္တဲ့ အခါ ေရွာင္ရန္ တားျမစ္ခ်က္ ဥပေဒသေတြကို ခ်ိဳးေဖာက္ျပီး Create လုပ္ရတဲ့ သင္ခန္းစာေတြကို ေတြ႔ရ တယ္။

အေျခခံ Teachnique နဲ႔ အဆင့္ျမင့္ ဖန္တီးမႈ အပိုင္းမွာ ကြဲလြဲခ်က္ေတ ြဆုိတာ သေဘာေပါက္သင့္ပါ တယ္။ ကိုေစာႏု ေျပာသလုိ ဆုိရင္ေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ ကိုေစာႏု အလုိ နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ အဆုိေတာ္ မရိွသေလာက္ ရွားသြားပါလိမ့္မယ္။

ဥပမာ ....  အားျဖင့္ " အသံထြက ္အမွားမ်ား " ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္က အမွတ္စဥ ္(၁) အမွား ကို က်ဴးလြန္တဲ့ Bee Gees, George Micheal တုိ႔ကို အျပစ္ တင္ရပါလိမ့္မယ္။ ျပီးေတာ့ .. Bryan Adam,
Joe Cooker, C.C.R, Rod Stewared တုိကိုလည္း မလုိအပ္ပဲ လည္ပင္းၾကြက္သားေတြ တင္းမာစြာ အသံုးျပဳျပီး သီဆုိထားတယ္လုိ႔ အျပစ္တင္စရာ ရိွပါတယ္။

တစ္ေယာက္မွ အျပစ္လြတ္ အမွားကင္းေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုေစာႏု အေနနဲ႔ အဲဒါမ်ိဳး ေတြ ေလွ်ာက္ေျပာ ေနမယ့္ အစား ေသေသခ်ာခ်ာ ျပည့္ျပည့္စံုစံုနဲ႔ မွန္မွန္ကန္ကန္ သီခ်င္းနဲ႔ ဂီတ အေပၚ ခ်ည္းကပ္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားသင့္ပါတယ္။

အဲဒီလို မဟုတ္လုိ႔ကေတာ့ ကိုေစာႏု ရဲ႔ ဂီတေဝဖန္ေရး ဆုိတာလည္း ေလးစားေလာက္စရာ မရိွတဲ့အျပင္ သူေျပာသလုိ စစ္မွန္တဲ့ အႏုပညာ အႏွစ္သာရ ျပည့္စံုတဲ့ ဂီတကို ေရြးခ်ယ္နားဆင္ တတ္ဖုိ႔ ဘာမွ အေထာက္ အကူျပဳ လမ္းညြန္ေပးႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အခ်ညး္အႏွီး ျဖစ္ေနဦးမွာပဲ။

ကိုေစာႏုရဲ႔ ေဝဖန္ေရးဟာ အဆုိ သင္ခန္းစာကို ကၾကီး၊ ခေခြးကေန စသင္ကာစ ကေလးေတြ အတြက္ေလာက္ေတာ့ အသံုးဝင္ေကာင္း ဝင္ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ၾကံဳလို႔ တစ္ဆက္တည္းေျပာရမယ္ဆုိရင္ " လူလူသူသ ူ" ရဲ႔ Instrument နဲ႔ Effect အသံေတြက အစ အမွား ယြင္းေပါင္း မ်ားစြာနဲ႔ ပညာရွင္မဆန္တဲ့ လူျပိန္းေဝဖန္ေရး မ်ိဳးကိုလည္း ကြ်န္ေတ္ာတုိ႔အတြက္ မလုိအပ္ပါဘူး။

သူ႔ရဲ႔ အမွားအယြင္းေတြ အားလံုးကိုသာ ေျပာေနရရင္ ျပီးႏုိင္ ေတာ့မွာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ တစ္ခုေလာက္ပဲ ဥပမာ ေပးပါရေစ။

ကြ်န္ေတာ့္ရဲ႔ " အတၱပံုေဆာင္ခ ဲ" စီးရီးကို ေဝဖန္တုန္းက ဆုိရင္ ဂစ္တာ အသံေတာင္မွ မသိပဲ "Rock 'N' Roll အပ်ိဳမ" သီခ်င္းရဲ႔ ေရွ့ Prelude ကို KeyBoard (စီတာ) Effect လုိ႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။

အဲဒါမ်ိဳး အမွားအယြင္းေတြ ေျမာက္မ်ားစြာ ရိွေနတဲ့ အတြက္ သီခ်င္းခ်စ္သူမ်ား၊ သိခ်င္သူမ်ား ကြ်န္ေတာ့္ဆီ
သီးသန္႔ လာေရာက္ ေဆြးေႏြးႏုိင္ပါတယ္။ ဒီမွာေတာ့ ဆက္မေျပာေတာ့ပါဘူး။

ျပီးခဲ့တဲ့လ သေျပေတးမွာ... "ေအာင္ရင္" ရဲ႔ ခ်ိန္းတဲ့ ည သီခ်င္းေခြ ေဝဖန္ေရးမွာ လူလူသူသူ ရဲ႔ မဆီမဆုိင္
ဆရာ လုပ္မႈကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဂီတေလာကနဲ႔ ဂီတပညာရွင္ေတြအ ေၾကာင္း ေသခ်ာ ဂဃနဏ မသိပဲ ဆရာ လုပ္တာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကို မေကာင္းတဲ့ကိစၥပါ။

အဲဒီ့မွာ "ေစာအပိုလုိ" နဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး သူေျပာတာ ရိွပါတယ္။ "ေအာင္ရင္" ကို ထမ္းတင္ေပးခဲ့တဲ့ ေဒါက္သံုးေခ်ာင္းမွာ "ေစာအပိုလုိ" ရဲ႔ arrangement အားကို ယူသင့္ပါတယ္။ လူလူသူသူ လုပ္ျပီးေျပာ ပါတယ္။

တစ္ကယ္ေတာ့ " ေစာအပိုလ ုိ" နဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး " လူလူသူသ ူ" ဘာမွ မသိေၾကာင္း သူ႔စကားက ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ " ေစာအပိုလ ုိ" Arrangement လုပ္တာ သူဘယ္တုန္းက ေတြ႔ဖူးပါလိမ့္လုိ႔ ကြ်န္ေတာ ္စဥ္းစားမိတယ္။ တစ္ကယ္ေတာ့ "ေစာအပိုလုိ" ဟာ Arrangement လုပ္ႏိုင္တဲ့ ဂီတ ပညာရွင္ မဟုတ္ ပါဘူး။  သူဟာ တူရိယာ ပညာရွင္ Player သာ ျဖစ္ပါတယ္။

"မင္းမရိွတဲ့ေနာက္" စီးရီးတုန္းက " လူလူသူသ ူ" အထင္ၾကီးခဲ့တဲ့ Arrangement အားလံုးကို "ေစာအပိုလ ုိ" လုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီ Arrangement ေတြ အားလံုးကို လီယိုနာဒ္ ေမာင္ေမာင္လြင္နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ႏွစ္ေယာက္ေပါင္း လုပ္ခဲ့ၾကတာာ ျဖစ္ပါတယ္။

"ေစာအပိုလုိ" က ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ေျပာသလုိ "ဖထီးေရ ဒီေနရာမွာေတာ့ ကလဲရီနက ္မႈတ္ေပးပါ၊ ဒီေနရာ မွာေတာ့ ဆက္ဆုိဖုန္း၊ ဒါေလးကိုေတာ့ တေယာထုိးေပးပါ " စသျဖင့္....တီးမႈတ္ေပးရံုပါပဲ။
အဲဒီေတာ့ "လူလူသူ" ေျပာသလုိ ဘယ္လုိ လုပ္ျပီး သူ႔ရဲ႔ Arrangement အားကိုယူရမွာလဲ။

ျပီးေတာ့...
"ေစာအပုိလုိၾကီး ကို ျဖဳတ္ထားတာ ဘဝင္ မေတြ႔လွဘူး" လို႔ "လူလူသူသူ" က ဆုိပါတယ္။
ဒီေနရာမွာလည္း " လူလူသူသူ " မသိတာ၊ နားမလည္တာက ေလမႈတ္တူရိယာ (Wind Instrments) သမား တစ္ေယာက္ရဲ႔ စြမ္းေဆာင္မႈ Skill ဟာ အသက္ အရြယ္နဲ႔ က်န္းမာေရးေပၚမွာ အမ်ားၾကီးမူ တည္ေန တယ္ ဆုိတာပါပဲ။

ဖထီး " အပိုလ ုိ" ဟာ အသက္လည္း ၾကီးပါျပီ။ က်န္မာေရးနဲ႔ သက္လံုလည္း မေကာင္းေတာ့ပါဘူး။ Breathing Power က်ေနပါျပီ။ ဒါကို နားမလည္ပဲ အလကားေနရင္း " လူလူသူသ ူ" လုိက္ဆရာ လုပ္ေန တာဟာလည္း ဂီတ ေဝဖန္ေရးနဲ႔ ဘာမွ မဆုိင္ပါဘူး။ အလကားေနရင္း ေလေပါ ေနတာပဲ။

အဲဒီေတာ့ ေျပာရရင္....
ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာျပည္ ဂီတေလာကရဲ႔ တုိးတက္မႈဟာ ဂီတေဝဖန္ေရးေတြနဲ႔ ဘာမွမဆုိင္ပါဘူး။
အဲဒီ ဂီတေဝဖန္ေရးေတြေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ဂီတ ေလာကၾကီး တုိးတက္လာတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။
တစ္ကယ္တမ္းက ်ေတာ့ လက္ေတ ြ႔အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ ဂီတ ပညာရွင္ေတြေၾကာင့္သာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ဂီတေလာက တုိးတက္လာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့ ဂီတေလာကအတြက္ တစ္ကယ္တမ္း အလုပ္လုပ္မယ့္ လူေတြသာ လုိအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိမ်ိဳး ေတာေျပာ၊ ေတာင္ေျပာ အေျပာသမားေတြ မလုိအပ္ပါဘူး။

အဲဒီေတာ့ ဂီတေဝဖန္ေရး ဆရာမ်ားကို အၾကံေပးခ်င္တာက တစ္ကယ္တမ္း ျမန္မာ့ ဂီတေလာက တုိးတက ္ဖုိ႔ ေစတနာ ရိွရင္ တစ္ကယ္တမ္း အလုပ္လုပ္ျပၾကဖုိ႔ အေျပာေလ်ာ့ၾကဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။

မွားယြင္းတဲ့ ေဝဖန္ေရးေတြနဲ႔ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာ့ဂီတေလာကၾကီး တုိးတက္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူးလုိ႔ပဲ ေနာက္ဆံုးေျပာခ်င္ပါတယ္။


#ထူးအိမ္သင္
------------------------
ကိုကိုေအာင္(သေျပ)
ဓါတ္ပံု - လူမုန္း
Bro .. Mg Mg Tin တင္ထားေသာ မဂၢဇင္းအား ဖတ္၍ အဆင္ေျပေအာင္ စာစီ၍ျပန္တင္ေပးပါသည္။

#KoNaing

ဂီတအေၾကာင္း ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ

 

No comments:

Post a Comment